Et tilbageblik på et år i sikkerhedens tegn

Skrevet af Josephine Manthai, Marketingkonsulent, d. 18.12.2018

Det er stadig forbrugerne, der er i centrum i 2018. Men hvor 2017 handlede om at skabe værdi til brugerne via indhold, så har dette år budt på flere nye tiltag, der har haft til formål at skabe større online sikkerhed. Vi kan derfor heller ikke sige 2018 uden at sende en kærlig tanke til d. 25. maj 2018 – dagen hvor GDPR-lovgivningen trådte i kraft.

Tryghed og gennemsigtighed – hvorfor?

Kort fortalt handler GDPR og persondataloven om at beskytte brugerne og gøre hele markedsføringsverdenen mere gennemsigtig. I mange virksomheder har der været forvirring og nervøsitet, for hvad hvis vi ikke har en privatlivspolitik, hvem kommer så efter os? Og oveni blev der advaret mod tårnhøje bøder. Det eneste rigtige var at implementere og overholde GDPR, så de besøgende på din hjemmeside, nyhedsbrevmodtagere m.fl., ved hvordan deres data bliver anvendt og opbevaret.

Det er dog ikke kun persondataloven, der er blevet kigget efter i sømmene. Google straffer virksomheder, der ikke har SSL certifikat, så din hjemmeside/webshop fremstår som usikker. Og som de bevidste forbrugere, vi efterhånden alle er, hvem ønsker så at udfylde formularer eller shoppe på en usikker side? De færreste formentlig!

Ligeledes er ”sikker e-mail” blevet et buzzword og fra 1. januar 2019 træder Datatilsynets nye krav til sikre e-mails i kraft. Det bliver nu lovpligtigt for virksomheder at bruge kryptering ved afsendelse af e-mails indeholdende følsomme og/eller fortrolige personoplysninger. Du har nok bemærket mønstret efterhånden – ja, vi tager fokusset på onlinesikkerhed med os over til 2019.

 

Remarketing er kommet for at blive

Samtidig med at vi skal værne om folks privatliv, forfølger vi dem som aldrig før. Og det gør skam ikke noget, bare vi har spurgt dem først. Forbrugerne VIL have relevant indhold. Og det giver vi dem med remarketing. Inden for Google Ads og Facebook Ads arbejder vi meget med, hvor langt brugerne er på deres kunderejse. Så hvis du kun lige akkurat kan nå ind og søge på et hotel til din næste storbyferie, inden du bliver bombarderet med hotelannoncer – ja så er den god nok! Med remarketing kan du netop ramme besøgende på din hjemmeside/webshop, og du kan vise dem meget specifikt og relevant indhold.

 

Navneskifte og bedre arbejdsvilkår

Vi vil huske sommeren 2018 for de mange sommerdage og høje temperaturer, men vi sniger også lige et navneskifte og bedre arbejdsvilkår på Google ind i sommerperioden. Google AdWords blev til Google Ads og forandringerne udover navnet er heldigvis til vores alles fordel. Det nye navn førte nemlig nye og bedre annonceringsmuligheder med sig, og vi kan bl.a. målrette mod Gmail og konkurrenter.

Ændringerne bekræfter os endnu en gang i, at vi i dag ser et stigende fokus på at nå ud til den købsmodne og relevante forbruger, frem for blot at skyde med spredehagl. De effektive målretningsværktøjer som Google – og Facebook – lancerer, gør det nemlig nemmere for markedsførerne at ramme rigtigt.

Mobiloptimerede placeringer og placering 0

Lad os blot slå fast, det ER online, vi lever vores liv. Derfor er behovet for ekstra sikkerhed og brugeroplevelser også afgørende. Nye spændende placeringer vinder frem – for vores annoncer skal vises der, hvor brugerne er. Især stories på Facebook og Instagram er pludselig blevet populære. Også generel annoncering på Instagram er der stigende efterspørgsel på, da vi vænner os mere og mere til reklamer på netop Instagram og rent faktisk gerne vil inspireres af virksomheder.

Når vi taler placeringer, kan vi heller ikke komme udenom ”placering 0” på Google. Hov, snakker vi ikke altid om, at vi vil ligge nummer 1 på Google, tænker du nok? Jo! Men hvad hvis vi pludselig kan ligge på placering 0 – altså før alle de øvrige placeringer. Det er Featured snippets, vi refererer til her. Du kan med 0 placeringen finde det, du søger ved hjælp af variationer af hv-ord og behøver ikke klikke ind på søgeresultaterne. Når vi forfatter tekster/indhold, forsøger vi altid at besvare spørgsmål og har fokus på netop hv-ord, hvilket er noget af det Google udvælger 0 placeringerne ud fra.

2019 – hvad kan vi forvente?

2018 bød altså på SSL-certifikater, privatlivspolitik, sikker mail og mange andre uigennemsigtige begreber, der er svære at finde hoved og hale i. Alle disse begreber er med sikkerhed kommet for at blive. Så med os over til 2019 tager vi onlinegennemsigtighed og -sikkerhed, remarketing, nye placeringer og mere målrettet indhold. Mon ikke 0 placeringerne også sniger sig med over og bliver noget, Google vil arbejde endnu mere med fremadrettet.

Virksomheder ønsker relevante leads og det er nu muligt at få adgang til med account based marketing (ABM). Du vil med ABM kunne sætte firmanavn på de besøgende på din hjemmeside. Tænk at få adgang til en masse varme leads, som vi normalt går glip af. Med målretning ned på virksomhedsniveau bliver det snart ikke mere specifikt og unikt. Vi vil introducere denne geniale B2B mulighed for jer endnu mere i det nye år.

I 2019 vil vores kunder også kunne drage nytte af de rapporteringsmuligheder, som Spoton Live værktøjet tilbyder. Vi glæder os til at præsentere værktøjet, hvor du som kunde kan få et samlet overblik over din markedsføring – og resultater.

Lad os sammen byde det nye år velkommen og se frem til, hvad Google, Facebook og vores andre venner finder på af nye tiltag. Og slutteligt må det være på sin plads at runde af med en sikkerhedsforanstaltning i 2018-ånden – må I alle komme sikkert ind i 2019.