Årets største online shoppingdag

Skrevet af Sofie Sejersen, Marketingchef, d. 15.10.2018

Som altid vil vi gerne slå et slag for årets største online shopping-event, nemlig Black Friday d. 23. november. Du er muligvis modstander af det amerikanske koncept, der jo (nærmest) tvinger virksomheder til at sætte deres varer på tilbud lige op til jul. Ikke desto mindre er det en kendsgerning, at også din målgruppe har ekstra mange penge oppe af lommen på netop denne dag.  Og hvis nogle af dem skal tilkomme dig, kræver det en indsats.

Fortæl den gode historie

Når du vælger at markedsføre din forretning i forbindelse med Black Friday, handler det først og fremmest om at fortælle det til din målgruppe. Du skal gøre folk opmærksomme på, at din virksomhed også går i sort.

Black Friday er nemlig ikke et endagsevent, men derimod en begivenhed, der breder sig over flere dage, endda uger. Før, under og efter. Os, der håber at få købt julegaverne på bud eller bare trænger til at shoppe, forbereder os til dagen. Vi tjekker mulighederne og udvælger de shops og forretninger, der kører de allerfedeste tilbud. Her skal din virksomhed gerne være iblandt.

Men hvor og hvordan fortæller jeg historien? Med hvilke kanaler? Lad os komme med et par anbefalinger.

GOOGLE: Brug de rigtig søgeord

Du kan lave nok så mange spændende budskaber og salgstaler på din hjemmeside, men hvis folk ikke besøger den, er det spildt arbejde.

Ved at annoncere på Google sikrer du dig en attraktiv placering i søgeresultaterne. Og lad os bare være ærlige – ingen går jo videre til side to og tre. Skal du skabe hurtig og nem trafik til din shop, er søgeordsnetværket derfor et oplagt valg.

Som nævnt undersøger folk markedet op til selve shoppedagen, og du bør derfor have udvalgt de helt rigtige Black-Friday-søgeord. Der er stor konkurrence, så tænk over hvordan din virksomhed adskiller sig fra mængden. På produkter, pris, sortiment m.m.

REMARKETING: Sigt efter dem, som kender dig

Med remarketing målretter du din annoncering mod folk, der tidligere har besøgt dit website. Og det kan være en kæmpe fordel at henvende sig til en målgruppe, du allerede har en form for relation til.

Hvad nu hvis jeg blev forelsket i nogle af dine produkter, sidst jeg var forbi? Dengang blev den superflotte nytårskjole dog slettet fra kurven, fordi budgettet ikke var til det. Men med 20-25 % i rabat åbner der sig helt nye muligheder. Den er jo stadig virkelig pæn.

Det handler, groft sagt, om at lokke. Mind folk om, at de tidligere viste interesse for dine varer. Nu kan de få selvsamme vare, men til nedsat pris. Win-win.

Remarketing-annoncering kan køres på Facebook eller via Googles displaynetværk, alt efter budskab og hvilken type virksomhed, du har.

FACEBOOK: Skab gode relationer

Facebook er et oplagt medie, når det kommer til at kommunikere aktuelle budskaber ud til din målgruppe.

På firmasiden kan du fx dele dine tilbud i dagene op til eventen, så målgruppen bliver fristet. Jo mere spiseligt og attraktivt du kan gøre budskaberne, jo bedre.

Og når du nu har noget ekstra godt at fortælle, bør du sørge for at nå bredere ud. Smid derfor lidt annoncekroner efter dine opslag eller lav nogle specifikke Black-Friday-annoncer. På den måde når du en langt større rækkevidde.

Husk på, det er altid lettere at trænge igennem med salgsbudskaber til folk, som du i forvejen har en god relation til. En relation, der i høj grad styrkes på medier som Facebook og Instagram, hvor vi har nemt ved kommunikere med hinanden.

NYHEDSBREVE: Henvend dig i indbakken

Nyhedsbreve har masser af potentiale, når du vil henvende dig direkte til din målgruppe. Land i deres indbakke med tilbud/budskaber, de ikke kan takke nej til.

Du må ikke spamme folk med ligegyldige budskaber og salgstaler, men sørg for at være top-of-mind og dele de gode historier med modtagerne op til d. 23. november.

Det giver også god mening at forære rabatkuponer eller gavekort til folk i forbindelse med en tilmelding. ”Hvis du skriver dig op på vores liste, får du alle nyhederne først + et gavekort på 500 kr. til brug på shoppen Black Friday”.

Sort fredag til ALLE

Hvis du driver en stor webshop, bør kampagnestrategi og kunderejse naturligvis planlægges meget nøje. Der er nemlig rigtig mange penge at hente på årets største online handelsdag.

Når det er sagt, så bør mindre virksomheder også forsøge at skabe lidt ekstra omsætning denne dag. Det er oplagt, da det – om man vil det eller ej – er blevet en dansk shoppetradition. Start i det små og skru lidt op for budgettet der, hvor det bedst kan betale sig for din virksomhed. Måske kan du også mærke effekten.

 

Rigtig god shoppedag til alle! Og husk at henvende dig til os, hvis du har brug for hjælp til din markedsføring.