LinkedIn er mere end Facebook med slips på

Skrevet af Sofie Sejersen Marketingchef, d. 05.05.2020

LinkedIn opleves typisk som et mere fagligt og professionelt medie end Facebook. Selv om opbygningen, med firmasider og annonceringsmuligheder, er stort set identiske – så er det ikke her, brugerne deler scanningsbilleder, smuk natur, mad fra charterrejsen eller lignende. Det er til gengæld her, du finder seneste udgivelser, alt om arbejdskultur, nye certificeringer, ansættelser med mere.  

Der er forskellige måder at anvende LinkedIn på. Typisk opererer vi med følgende vinkler ►

  1. Med henblik på rekruttering
    Indholdet har til opgave at nå ud til de rigtige kandidater og sætte sig fast. Dette gøres fx ved at lave opslag med udviklingsdage, rundt om bordtennisbordet i pauserne eller fra det årlige kick-off. Målgruppen er private, potentielle nye kollegaer.

  2. Med henblik på at gøre sig attraktiv over for potentielle kunder
    Indholdet har til opgave at dele virksomhedens faglighed inden for branchespecifikke emner. Få dem til at fremstå som eksperten, der ved, hvad de taler om.

Der er ikke noget i vejen for at kombinere de to ting. For man vil jo gerne være en del af en virksomhed, der kloger sig på det, de er dygtige til.

En attraktiv arbejdsplads

For langt de fleste virksomheder vil det dog netop være kulturen og dermed også rekrutteringsdelen alene, der vægtes. Fordi det simpelthen ikke giver mening for murermester Hansen at udtale sig om fagspecifikke emner på LinkedIn. Det er ikke her, målgruppen leder efter gode råd til håndværk. Til gengæld er det ikke utænkeligt, at en potentiel jobsøgende smutter forbi firmasiden, inden han beslutter sig for at sende ansøgningen som ny elev. Han vil nemlig godt lige danne sig et indtryk af dagligdagen først.  

Det betyder ikke, at virksomheder skal holde sig fra at fortælle om deltagelse i kurser, konferencer, nye certificeringer eller spændende cases. Den slags indhold er selvfølgelig også sigende for kulturen, da det har medarbejderne og deres bedrifter i fokus. Det viser, at man udvikler sig – og det vil de ansatte også være enormt stolte af at få fortalt.

Kloge Åge

Selv om vi aldrig råder kunder til at oprette en LinkedIn-profil i jagten på nye kunder, er der selvfølgelig undtagelser. Hvis I er virkelig, virkelig gode til at skabe opmærksomhed – gennem banebrydende, fagligt og exceptionelt spændende stof – kan I måske faktisk vække potentielle kunders interesse. Her kan jeres professionelle fremtoning og flotte resultater for kunder altså netop spille ind, når en potentiel kunde fx står overfor valget mellem to udbydere.  

Virksomheder, der lever af deres viden (kommunikationsbureauer og reklamebureauer) kan lettere opbygge en solid (faglig) profil på LinkedIn.  De sidder inde med en masse viden, som andre kan bruge til noget. Indhold, der hjælper folk i forhold til konkrete emner – typisk inden for markedsføring. Det er stadig ikke fordi, sådanne virksomheder jagter leads – men kendskabet til deres virksomhed vokser, og det er fremragende (og gratis) branding.

Hvordan skaber I så godt indhold, der engagerer jeres følgere?

Når du har styr på det overordnede mål, bør du finde ud af, hvem din målgruppe er – og så skrive til dem. Tænk over, hvordan du kan virke attraktiv som arbejdsplads og/eller ekspert(er) inden for dit fag.

Eksempler på indhold kunne være:

  • Ugens eller månedens medarbejder – bag om virksomheden

  • Situationer fra dagligdagen, hvor I gør noget sjovt, spændende, anderledes sammen. Et personalearrangement, en lagkage pga. fødselsdag, bordtennisturnering m.m.

  • Certificeringer – noget I har gjort godt

  • Udviklingsdage eller kurser

Det er vigtigt, at du laver alsidigt indhold med et mix af forskellige typer opslag. Det kunne være en video, et billede af en medarbejder eller links. Sørg samtidig for, at det visuelle udtryk spiller, da det typisk er det, vi stopper op ved.

Der er mere end 2,6 millioner brugere på LinkedIn i Danmark. Måske er din målgruppe der også?