Sådan anvender du Calltracking

Skrevet af Tobias Thaastrup-Leth, Digital strategichef, d. 13.08.2019

Calltracking er en helt unik måde, hvorpå du kan måle, hvor mange af de henvendelser du får, der er grundet dine markedsføringsindsatser. Derudover kan du samtidig finde ud af, hvilke af dine markedsføringskampagner der genererer kunder, samt hvilke der ikke gør. Vil du gerne have en dybere forståelse for, hvilke fordele der følger med Calltracking? Så læs med her i artiklen, hvor Simon Salomonsson, introducerer dig til calltrackings mange muligheder. 

Hvad er det, og hvad kan jeg bruge det til?

Ved at indsætte et stykke kode på din hjemmeside, kan du måle meget detaljeret på samtlige telefonopkald, din virksomhed modtager. Det giver dig en unik mulighed for at få indblik i, hvilke af dine markedsføringkampagner der fører til nye opkald fra kunder, og hvilke du mister penge på. Mulighederne ved calltracking er store og mangeartede.

Denne artikel giver dig følgende:

  • En kort og præcis forklaring på, hvordan calltracking fungerer rent teknisk
  • En række eksempler på, hvorfor calltracking er så smart!


Hvordan fungerer calltracking?

En kunde leder efter dine services og finder frem til dig via fx Google eller Facebook.

  • Kunden lander på din hjemmeside, og der bliver genereret et unikt tracking-telefonnummer, som kun netop denne kunde/besøgende ser
  • Kunden ringer til det unikke nummer, og detaljerne logges i calltracking-systemet
  • Alle data indsamles i calltracking-systemet, så du nemt og hurtigt kan se, hvor dine opkald kommer fra og hvor mange der har ringet

For at forstå det helt, så tænk på calltracking som et gammeldags telefon-omstillingssystem: En kunde ringer på det unikke trackingnummer, der er blevet genereret -> nummeret sender kunden til “omstillingen”, der automagisk sender opkaldet videre til din telefon. Dette sker automatisk og kunden opdager ikke, han bliver viderestillet og det er således kun bag kulissen, at der rent faktisk sker noget – nemlig at alt data omkring opkaldet bliver opsamlet af calltracking-systemet.

Fordel #1 - Få svar på disse spørgsmål via calltracking

Her er et par eksempler på spørgsmål, du kan få svar på, ved at gøre brug af calltracking:

  • Hvem har ringet til mig?
  • Hvor lang tid snakker jeg i gennemsnit med kunderne?
  • Hvor mange opkald modtager jeg om måneden?
  • Hvornår på dagen ringer mine kunder?
  • Hvilke kilder genererer opkald? Er det Facebook? Google? De Gule Sider?
  • Hvilke Google Ads annoncer giver mig opkald – og hvilke mister jeg penge på?

Fra kontrolpanelet kan du se, hvor et opkald kommer fra, lytte til samtalen eller fx se, hvilke Googel Ads kilder, der har skaffet opkaldene.

Fordel #2 - Få klar besked om, hvor du tjener dine penge

Med calltracking kan du se, hvilke onlinekampagner der genererer flest opkald. Kører du fx kampagner på Facebook og Google samtidig, kan calltracking give dig et overblik over, hvilke af disse kampagner der giver nye opkald.

Tidligere har man kun kunnet spore på antallet af fx elektroniske henvendelser – via formularer m.m.– men dette giver jo ikke det fulde billede af en kampagne, da man ikke har kunnet spore på, om kunderne ringede i stedet for at udfylde en formular online.

Eksempel: Beregning af ROI med og uden calltracking
Calltracking er en ekstrem vigtig faktor, når du skal beregne ROI på annonceringskampagner. Lad mig give dig et simpelt eksempel på, hvor det typisk går galt ved at kigge på disse to kampagner:

- Facebook-kampagne
Penge brugt på markedsføring: 1.500,- kr

Antal opkald: 5

Antal formularer udfyldt: 10

Henvendelser i alt: 15

- Google Ads kampagne
Penge brugt på markedsføring: 1.500,- kr

Antal opkald: 23

Antal formularer udfyldt: 3

Henvendelser i alt: 26

Havde du lavet disse to kampagner uden calltracking, ville din Google Ads kampagne give dig indtrykket af, at du kun havde fået 3 henvendelser for de 1.500,- kr, selvom du i virkeligheden har fået i alt 26 henvendelser på baggrund af kampagnen.

Lad os for sjov skyld sige, at en kundehenvendelse i gennemsnit er 400,- kr værd for din virksomhed, så har du altså ikke fået medregnet en opkaldsværdi på 9.200,- kr (23 opkald á 400,- kr).

Så selvom din Google Ads kampagne egentligt har givet flere kundehenvendelser end din Facebook-kampagne,  vil dit resultat være, at Facebook-kampagnen klart var mest effektiv.

Calltracking er altså en utrolig vigtig brik, når du skal måle din ROI på online annoncering på tværs af platforme.

Fordel #3 - Calltracking til uddannelse af salgspersonale

Når en ny kunde ringer til din virksomhed, er det alfa og omega at personen, der tager telefonen, har styr på, hvordan man håndterer nye kunder og får dem til at føle sig trygge.

Særligt i de mindre virksomheder – som fx tømrere eller tandlæger – hvor det ikke er uddannet salgspersonale, der tager telefonen, mistes der rigtig mange penge på dårlig håndtering af opkald fra nye kunder.

Med calltracking bliver alle opkald automatisk optaget, og de kan derefter lyttes til af fx en salgstræner eller coach, som så kan give konstruktiv salgstræning på baggrund af disse opkald.

Forestil dig fx hvor meget mere salgstræning, du kan få for pengene, hvis salgstræneren har mulighed for forinden at lytte til 100 samtaler af dem, han skal undervise.

Fordel #4 - Google Ads tracking af telefonopkald på keyword niveau

Hvis du bruger Ads, så åbner der sig med calltracking en hel ny verden. Pludselig kan du nu se præcist, hvilke nøgleord der giver opkald, og hvilke du ikke tjener penge på.

Bruger du Google Ads allerede, så genererer disse kampagner sikkert allerede opkald, men uden calltracking har du ikke mulighed for at spore det.

Kom i gang med call tracking

Hvis din virksomhed bruger penge på online markedsføring og generelt modtager en del opkald fra kunder, så kan du med fordel kigge på calltracking.

Det er nemt at komme i gang, og vi har med stor succes hjulpet masser af kunder med at skaffe opkald fra nye interesserede kunder.

Kontakt os i dag for at høre mere om, hvordan vi kan skaffe dig mange nye kunder bl.a. ved hjælp af calltracking.

Ring enten på tlf 70 23 10 23 eller send en mail til marketing@sgme.dk