Kom med på Content Marketing bølgen

Skrevet af Neira Losic, Content manager, d. 29.08.2018

Det er ved at være noget tid siden, vi kunne anbefale traditionel marketing som eneste markedsføringsværktøj. Envejskommunikation, hvor virksomheder dikterer kundens behov, er fortid. Siden sociale mediers opstandelse har kunderne fået talerøret. De vælger forhandler, ikke omvendt. Og den virksomhed, som er mest synlig der, hvor kunden befinder sig – nemlig online – lykkes.

Content Marketing kan spores ret langt tilbage. For eksempel udgav Michelin sin første guide i år 1900. Indholdet var simpelt, men brugbart. Kunden fik simpel information om, hvordan de skifter dæk, og hvor de fylder benzin på bilen. Lyder ret ligetil, hva’? Det er det også. Lad os her få et overblik over, hvad Content Marketing egentlig er.

Hemmeligheden bag Content Marketing…

…er i virkeligheden ikke en hemmelighed. For selv når kunden står og skal købe en vare, forventes det, at kunden har en form for forståelse for produktet. Og kan du tilføre værdi til kunden igennem det indhold, du skaber, så kan du samtidig skabe en relation til kunden. Content Marketing har til formål at tiltrække og engagere kunder igennem relevant indhold. Dit indhold skal være interessant og være i stand til at holde kundens interesse for på sigt at kunne generere loyalitet og tilknytning til produktet, du sælger. Med Content Marketing skaber du dyrebare kunderelationer, hvor du, kort sagt, giver noget til kunden, før kunden giver noget igen.

Men hvorfor skal du give en potentiel kunde noget uden at vide, om denne vil købe dit produkt eller ydelse? Fordi du kan måle engagement på dit indhold. Ved hjælp af dataindsamling, får du et meget bedre billede af, hvilke behov dine kunder har. Det har en lokalavis, distribueret til 500 husstande et sted på Fyn, aldrig formået på samme måde. Digitalt indhold kan du måle på, så du med sikkerhed ved, om dit indhold skaber nok værdi.

Værdiskabende indhold

Hvad betegnes som Content Marketing? Det er egentlig bare værdiskabende indhold, som kan deles/produceres på forskellige platforme og formater. Fx: 

  • Nyhedsbreve
  • Blogindlæg
  • Videoer
  • Hjemmeside
  • Sociale medier
  • Printmaterialer

En meget god måde at markedsføre indhold og skaffe organisk trafik til din hjemmeside på kunne være via din Facebookside. I 2017 skrev vi en blog om Veteranbilens fremtid og delte det med bloggens 1982 følgere på Facebook. Organisk kom den ud til 1691 personer, og resultatet så således ud:

9,7% af alle dem, som blev eksponeret for blogindlægget, trykkede på opslaget, hvoraf 73,17% af dem trykkede direkte ind på hjemmesiden for at læse blogindlægget.

9,7% er ikke meget, tænker du måske. Men hvad nu hvis bare 10% af de 120 besøgende på hjemmesiden købte noget? Ja, så ville du få 12 nye kunder lige der. Og ville de vende retur? Måske, måske ikke. Men fordi dit indhold har givet din kunde værdi, er chancen for, at det er en tilbagevendende kunde ret stor. Er du vedholdende og fortsætter med at skabe godt indhold, vil jeg garantere, at den investerede tid betaler sig.

Skab gode relationer

Lad os introducere 4-trins købscirklen. Så får du en bedre forståelse af, hvorfor Content Markering er vigtig for din forretning. De fire steps er:

  • Bevidsthed: I starten kan kunden have et behov uden nødvendigvis at være bevidst om, at der er en løsning.
  • Research: Når kunden bliver bevidst om, at behovet kan dækkes, starter søgen på at få en bedre forståelse for den vare, de mangler. En nybygger vil for eksempel starte med at lede efter bygherrer til sit byggeprojekt.
  • Overvejelser: I denne fase begynder kunden at sammenligne de muligheder, der er dukket op. Sådan sikrer kunden sig, at alt lever op til den ønskede kvalitet og pris.
  • Køb: Nu er kunden klar til at foretage sit køb.

Med Content Marketing kan du vinde, når kunden er i bevidstheds- og researchfasen. Når kunden så kontakter dig herefter, har de typisk taget beslutningen om at købe, hvis du – og dette er absolut det altafgørende – har skabt værdi for kunden igennem dit online indhold, nemlig dit Content Marketing.

Hvordan kommer jeg i gang med Content Marketing?

For at komme godt i gang med din Content Marketing, skal du have følgende tre elementer klar:

  1. En aktiv hjemmeside

Du har en hjemmeside, og tænker måske at det er nok. Svaret er faktisk meget ligetil: nej! Din hjemmeside kan ikke stå alene. Hvis der ikke er løbende aktivitet, så vil Google anse din hjemmeside som ikke-aktiv og fjerne dine placeringer på Google. Men hvorfor har Google en interesse i, at du opdaterer din hjemmeside? Google har sine egne kunder, nemlig alle os, som søger efter produkter, ydelser eller oplysninger. Og Google er sat i verden for at gøre os tilfredse. Konklusionen er, at din hjemmeside skal se ordentlig ud, repræsentere dig på bedste vis og indeholde masser af værdiskabende indhold. Så er du nemlig klar til at opnå de bedste resultater ved hjælp af SEO. Læs mere om, hvordan du opnår trafik via SEO her.

  1. Opret værdiskabende indhold på din hjemmeside – gerne en blog

Beslutter du dig for, at du vil have en blog på din hjemmeside (hvilket jeg anbefaler), så ved du, at den tid du investerer i det, er sparet et andet sted. Som for eksempel i pengepungen. Penge du plejer at bruge på printmaterialer og avisartikler.

Du er eksperten. Du ved 100%, hvad dit produkt eller dine ydelser byder på. Derfor vil du opleve, at når du først kommer i gang, så tager det ikke lang tid at skrive et blogindlæg med fem råd til brug af dit produkt.

Lad os se på en tømrer som et eksempel. Mange af hans kunder betaler ham for at lægge tag, bygge en carport eller lave træterrassen. Men linoleumsgulvet i køkkenet vil de måske gerne selv prøve kræfter med. Derfor vil det også være dejligt for dem, hvis de fik nogle gode råd med på vejen fra en faglært ekspert. På ganske kort tid kan en tømrer, der VED hvilke problemer man støder ind i ved gulvlægning af et linoleumsgulv, nemt finde på fem gode råd, som kan deles med omverden. Råd, der skaber værdi for kunder og potentielle kunder. Et godt eksempel på en vellykket blog er BedreStudieliv, som er en blog for studerende. Det er simpelt at starte op. Så er det bare med at komme i gang.

  1. Markedsføringsplan: sådan distribuerer du dit indhold ud til potentielle kunder

Har du overskuddet til selv at kaste dig over denne opgave, så kommer jeg med tre gode råd til dig herunder. Men er dine arbejdstimer i forvejen godt givet ud med at sælge dit produkt eller ydelse, så overlad det til eksperterne inden for online markedsføring og find den bedste samarbejdspartner for dig. Hver dag ser vi, hvordan det lykkes vores kunder at opnå super gode placeringer. Det er grundet et vellykket samarbejde.

Tre vigtige overvejelser, når du er klar til at lykkes med dit Content Marketing

  1. Hvad er mit budget, og hvor meget tid vil jeg bruge på markedsføring?
  2. Hvor skal fokusset være?
  3. Skab unikt indhold til hver af dine markedsføringsplatforme.

Content Marketing består af en hel bred palette af værktøjer. Godt indhold kan ikke altid stå alene, derfor overvej hvilke værktøjer, du vil bruge, eller skal du kaste dig ud i det hele - både SEO, AdWords, nyhedsbreve og Facebook?

Det vigtigste er, at du ikke tager munden for fuld. Mit råd er: hellere udføre én strategi 100 % end fire strategier halvt.

God fornøjelse med din Content Marketing. Og står du og mangler rådgivning, så giv os endelig et kald.