Digitaliseringen blev den helt store vinder

Skrevet af Sofie Sejersen Marketingchef, d. 09.06.2020

Der er ingen, der er i tvivl om, at Corona-krisen har sat markante spor i det danske erhvervsliv. Nogle brancher har oplevet gyldne dage, mens andre stadig kæmper for at holde snuden oven vande. Men faktum er, at danskernes privatforbrug, både online og i fysiske butikker, under Corona-krisen var omkring 20% lavere end samme periode forrige år. Som virksomhed er det selvfølgelig noget, vi har været nødt til at forholde os til.

Op- og nedture

Tallene er tydelige, når det kommer til enkelte brancher. Forbruget på kultur og andre fornøjelser har, grundet nedlukningen, været yderst hårdt ramt med et fald på 80%. Ligeledes har rejsebranchen oplevet et fald på 85%, og en sommer med minimal vingesus er forsat deres virkelighed. 

Omvendt har brancher som online dagligvarehandel, byggemarkeder og havecentre, take-away og fastfood, samt elektronik og hvidevarehandel oplevet markant fremgang. I disse brancher er den digitale omsætning i april 2020 mere end fordoblet i forhold til april 2019.

Med ovenstående in mente er det selvfølgelig svært at kridte generelle tendenser op eller drage gennemgribende konklusioner på tværs af brancher. Når det er sagt, har vi alle – uden undtagelse – været berørt af landets tilstand. Det var hårdt for os, der som privatpersoner anvendte eller havde brug for de forskellige, nedlukkede services – men allerhårdest var det selvfølgelig for virksomhederne, der blot kunne følge regeringens udmeldinger.

Tendensen hos Søgemedier

Usikkerheden og den pludselige ændring i forbrugeradfærden kunne naturligvis også godt aflæses i konverteringsraten hos vores kunder. Selv om størstedelen heldigvis blev skånet for markante nedgange, og trafikken fra deres online aktiviteter har være tæt på status quo, så faldt konverteringsraten generelt en smule på tværs af brancher.

Folk har egentlig stadig brugt tiden online – både på Google og på de sociale medier - men de har altså været mindre købsparate.

Heldigvis tyder det på, at adfærden ændrer sig, og købelysten så småt vender tilbage. I en analyse foretaget af FDIH (Foreningen for dansk internethandel) bliver danskerne nemlig adspurgt, om de forventer at reducere eller øge deres online forbrug. 32% forventer at online-forbruget øges mens kun 6% forventer at handle mindre online efter Corona-krisen.

Fortsat fokus på online tilstedeværelse

Hos Søgemedier er vi derfor heller ikke et sekund i tvivl om, at det fortsat er yderst relevant for langt de fleste virksomheder at markedsføre sig online og dermed sikre sig andel i den støt stigende efterspørgsel online.

Rigtig mange virksomheder har netop under krisen oplevet styrken ved altid at være til stede – også når man ikke kan være det fysisk. Og de er samtidig blevet presset til at tænke kreativt og optimere produkter og løsninger både med henblik på salg og kommunikation. Det har for flere af vores kunder betydet et skift i salgsmetoder på tværs af brancher - fx til online og take-away. Den udvikling kan vi helt sikkert tage med os og udvikle yderligere på fremadrettet. 

Vi krydser selvfølgelig alt hvad vi kan, for at Corona snart forsvinder ud af vores tilværelse. Digitaliseringen er til gengæld kommet for at blive – også i sin styrkede form. Og et højt og rungende hurra på for det.

 

Ønsker du at læse mere? Se bl.a. analyser lavet af følgende: 

Du er selvfølgelig også velkommen til at tage fat i en af vores erhvervsrådgivere for en snak om din fremtidige online tilstedeværelse.