Hjemmesiden er din butik

d. 26.07.2019

Forestil dig, at du går på en gågade med massevis af butikker omkring dig. Du er på udkig efter et par sandaler, så da du ser et skilt pegende mod en forretning, hvor der står ”tilbud på sko”, skynder du dig derhen.

Indgangen består af en svingdør, der bevæger sig enormt langsomt, og det tager faktisk et halvt minut overhovedet at komme indenfor. I butikken mødes du af et virvar af sko, der ligger i rodebunker. Der er også tøj imellem og papirer, der er spredt rundt omkring.

Alle informationer om skoene, priser og størrelser er ikke til at finde. Og der står ingen ved kassedisken, som du kan spørge om hjælp.

Hvor stor er sandsynligheden for, at du vender om på hælen og går direkte ud af butikken igen?

Ret stor, ik?

Og virksomheden har efterladt dig med et helt igennem dårligt indtryk, som gør, at du højst sandsynligt aldrig vender tilbage igen.

Måske fortæller du endda dine venner om den dårlige oplevelse.

Det samme gælder online. 

For en god hjemmeside kan sammenlignes med en god fysisk butik, uanset om du sælger fysiske produkter eller services.

I en fysisk butik vil du ikke forvente, at folk kommer farende til, uden at du gør opmærksom på, at du har åbnet butikken. Det samme gælder online og derfor er første skridt at markedsføre dig, så du gør opmærksom på din tilstedeværelse og derved skaber trafik til hjemmesiden.

Når en potentiel kunde så er trådt indenfor, skal din virksomhed fremstå på bedst mulig vis, ligesom en fysisk butik gør det. Og så skal den give den potentielle kunde lige præcis det, der efterspørges på en professionel og indbydende måde.

Jeg mener, er du i tvivl om, hvilken af nedenstående skobutikker du ville handle i?

Nej, vel?

Formår du at præsentere din virksomhed og dine produkter eller ydelser på bedst mulig vis på din gode hjemmeside, har du muligheden for at forvandle en potentiel kunde til en reel kunde – altså trafik til konvertering.

Designet skaber atmosfære

Man hvad kræver det så?

Først og fremmest kræver en god hjemmeside et godt design. Det er nemlig designet, vi først lægger mærke til.

I butikken er det hele udtrykket, indretningen, møbelvalg, udsmykning, om der er "ryddet op" og tingene står pænt på hylder mv. Altså i det hele taget hele stemningen og "atmosfæren".

Online er designet kort fortalt, hvordan siden fremstår ift. farver, grafik, billeder, fonte mv. – altså hvordan dine services eller produkter fremstilles.

For kunden MejeriGaarden har vi arbejdet meget med atmosfæren på hjemmesiden. Øverst på forsiden starter en film, og på alle undersider er der store smukke coverbilleder. Alt sammen visuelle elementer, der viser, at det er en helt igennem idyllisk lokalitet, der også har et element af eksklusivitet over sig. Denne eksklusivitet understreges af grafiske elementer, i måden de er opsat og via farvevalget, der næsten ligner guld:

Brugervenligheden i centrum

Det er også i høj grad designet, der skaber brugervenlighed – altså om folk kan finde ud af at navigere rundt på hjemmesiden og finde det, de søger. Og det er om noget alfa og omega på en god hjemmeside.

I den førnævnte rodebutik manglede brugervenligheden i høj grad, fordi der manglede orden, struktur og informationer. Og der var ingen hjælp at hente nogle steder.

Ovenstående design er brugervenligt, idet det gør det hurtigt og nemt at se informationer om restaurantens åbningstider og den nyåbnede lounge, men også at læse mere om virksomheden og hvad de tilbyder til selskaber.

Når det kommer til din hjemmesides design, skal du stille dig selv spørgsmålene:

  • Hvilken atmosfære og stemning skal udtrykkes?
  • Hvilke elementer skal de besøgende have nem og hurtig adgang til – og hvordan?

 

Hvis teknikken driller smutter kunderne

Teknikken er f.eks. den langsomme svingdør, der tog alt for lang tid om at lukke dig ind i butikken. Forestil dig det online – du klikker på et link på Google og siden loader og loader, uden der sker noget. Hvor lang tid gider du vente?

(via GIPHY)

 

Ca. 50% vil klikke væk fra din hjemmeside, hvis den tager med end 3 sekunder om at loade.

3 sekunder!

Det er ikke lang tid, og derfor er det altafgørende, at du har styr på hastigheden på din side. Faktisk loader gode hjemmesider ofte på under 1 sekund. 

Husk de små skærme

Optimering til forskellige enheder er naturligvis også et must i 2019 og højst sandsynligt ikke noget, jeg behøver at understrege. Men nu gør jeg det alligevel, for trafikken fra små skærme stiger kun endnu mere de kommende år.

Sørg derfor for, at din hjemmeside også tager sig godt ud på smartphones og tablets – at hjemmesidens elementer arrangerer sig anderledes, så al tekst er læsbart, knapper og links klikbare, og billeder ikke beskæres (synderligt).

Sikkerheden er også central

Under teknik kan vi også placere sikkerhed. Den er vigtig uanset, men særligt, hvis du driver en webshop.

Primært handler det om implementeringen af et såkaldt ”SSL-certifikat”, som du kan læse mere om i blogindlæggene: Hvad er et SSL-certifikat og Sidste udkald for SSL-certifikat.

Er der styr på den generelle funktionalitet?

En del af teknikken er også den generelle funktionalitet på hjemmesiden. Det lyder banalt, men der er faktisk ofte store udfordringer.

Den generelle funktionalitet er f.eks.:

  • Virker alle knapper og links?
  • Virker menuen korrekt?
  • Kan man klikke på billeder, for at se dem større (hvis man skal kunne det)
  • Kan man lægge varer i kurven, vælge en pakkeshop og gennemføre en betaling (hvis du har en webshop)

 

God struktur og relevant indhold giver kunder

Den sidste ”gren” der afgør, om en hjemmeside er optimal, er hvordan dine services eller produkter bliver præsenteret – i hvilken struktur og med hvilke tekster, billeder, grafikker mv.

Her skal din markedsføring være styrende. For den måde du leder trafik til din hjemmeside på, skal afspejles på din hjemmeside og der skal være landingssider til hvert unikt emne.

Den føromtalte butik skiltede f.eks. med, at de solgte sko, men da du kom derind, flød det rundt med både sko og tøj. Du var kun interesseret i at se på sko og tøjets tilstedeværelse forvirrede og irriterede derfor kun.

Du skal derfor tage udgangspunkt i, hvordan folk har fundet ind på din hjemmeside. Hvad var deres intention – hvad ledte de efter?

Det ved du, hvis du aktivt arbejder med online markedsføring – f.eks. SEO, Google Ads og Facebook Ads. Her ved du nemlig enten, hvad folk har søgt efter på Google, eller hvad emnet er i den kampagne, du kører – og derfor kan du lede dem ind til en side, der giver netop dét, og kun det.

Dermed ikke sagt, at folk bare skal læse noget på din side og så klikke væk igen. Nej, du ønsker jo at få dem til at gøre et eller andet: ringe til dig, udfylde kontaktformular, tilmelde sig dit nyhedsbrev, eller måske købe dit produkt i webshoppen. Og det skal de naturligvis opfordres aktivt til på landingssiden, men du må endelig ikke overdynge dem med alt for mange andre informationer og produkter.

Søgte de efter sko, så skal de se sko.

Søgte de efter lyserøde sandaler, så skal de se lyserøde sandaler.

Søgte de efter neglebehandling med shellac, skal de læse om neglebehandling med shellac.

Søgte de efter håndværkere til tagrenovering, så skal de læse om tagrenovering fra en håndværker.

Du kan forhåbentlig se, hvor jeg vil hen?

Okay, så emnet skal være klart og afgrænset i forhold til, hvad folk ledte efter, da de klikkede ind på siden. Men hvordan hele landingssiden er bygget op, hvad der står, hvordan og med hvilke supplerende elementer, er i sidste ende det, der afgør, om den besøgende rent faktisk ender med at foretage den handling, du ønsker.

Hør mere på vores webinar

Opbygning af en optimal landingsside er et helt kapitel for sig. Men hvis du vil vide mere om emnet kan du med fordel tilmelde dig vores online webinar d. 28/8 kl. 10.30-11.30 om den optimale hjemmeside, hvor hovedfokus vil være på optimerede landingssider, der giver det bedste udbytte af online markedsføring.

Læs mere og tilmeld dig webinaret.