Bliv fundet på Google, når DK går i sort

Skrevet af Andreas Bjørn Troelsen, Google Ads konsulent, d. 24.10.2019

Så er det igen snart den tid på året, hvor ens lagerbeholdning skal stå sin prøve. Først rammer Black Friday d. 29. november og lige i halen følger julesalget. Sidste år lavede vi en oversigt over, hvad man skal være opmærksom på, og hvordan man kan forberede sig op til Black Friday. I år står i genanvendelsens tegn, så her får I en opdatering på sidste års indlæg, der ligeledes handler om markedsføring med Google. 

Hvad kan jeg gøre for at forberede mig til Black Friday?

Op til Black Friday er der rigtig mange forberedelser, man kan gøre sig, og det kan virke næsten uoverskueligt at finde ud af, hvor man skal starte. Derfor kommer vi her med nogle anbefalinger til din markedsføring på Google, som du kan overveje inden udsalget skydes i gang. 

  • Forbered dine budstrategier på opsving

Mange forhold ændrer sig under Black Friday. Konverteringsraterne stiger typisk meget på denne dag, det samme gør sig (desværre) gældende for klikpriserne, alt imens avancen for udsalgsprodukterne falder. Alt dette er med til at mudre de tal og strategier, som man under vante omstændigheder læner sig op ad. Og man kan være nødt til at lave justeringer, som ellers kan synes imod ens fornuft.

Anvender man eksempelvis en automatisk budstrategi som Mål-ROAS, kan det være nødvendigt at sænke ens målsætning for annonceringsafkastet, for at lade Google vide, at der skal bydes mere aggressivt for visninger og klik i den periode – også selvom man egentligt forventer en højere ROAS end normalt.

For at imødegå dette har Google introduceret sæsonbetonede budjusteringer, der gør det muligt at forberede sine automatiske budstrategier på et skifte i konverteringsrater. Kan man se på sine tal fra sidste år, at konverteringsraten ændrede sig markant i en periode, kan man altså skemalægge dette, for på den måde at sikre sig, at budgivningen følger trop, når/hvis tendensen skulle vise sig igen i år.

Ved udsving med en varighed under 48 timer, påpeger Google at det imidlertid ikke er nødvendigt at gardere sig med budjusteringer, med mindre man forventer et meget stort udsving.

  • Budget – overvej om dit normale budget er godt nok til en unormal dag

Da der er stor rift om Google-søgninger på Black Friday, kan det være en rigtig god idé at hæve sit budget samt efterlade rum til at kunne hæve sine bud. Man vil nødigt rasle for langt ned i søgeresultaterne eller i værste tilfælde slet ikke få sine annoncer vist. Vi anbefaler, at man løbende følger sit annonceringsforbrug og justerer derefter.

  • Remarketing – lad listerne med tidligere besøgende arbejde for dig

I måneden op til Black Friday kan du sørge for at køre dine remarketinglister i stilling, så du på dagen kan byde ekstra aggressivt på at få værdifulde tidligere besøgende i hus. Hvis du benytter dig af automatiserede budstrategier, så som smart-kampagner eller Mål-ROAS, kan Google tilmed anvende information om brugere på dine remarketinglister til at målrette og byde endnu mere fokuseret på disse og lignende målgrupper på tværs af enheder og netværk.

Som kirsebærret på toppen har du, hvis du har opsat dine remarketinglister korrekt, ydermere en liste med værdifulde besøgende, som du fx kan gøre nytte af ved det efterfølgende julesalg.  

Du kan læse mere her om remarketing og remarketinglister.

  • Kunderne er mobile, men er din webshop nu også det?

Det er efterhånden en rigtig gammel nyhed, men smartphones er mere og mere anvendte, når det kommer til søgninger såvel som til køb. Op til Black Friday og vinterudsalgene generelt er det derfor en rigtig god idé at have en webshop eller en hjemmeside, som er mobilvenlig. Husk! Gør det så nemt som muligt at konvertere på din side.

Du kan foretage en hurtig og, ja, brugervenlig test af dit site med Googles redskab.

  • Display – skab fokus på dit udsalg

Display-annoncering handler mest af alt om branding. Med en iøjnefaldende og opmærksomhedsskabende display-kampagne i ugerne frem til dit kommende udsalg, kan du gøre dit til, at din virksomhed huskes bedst, når dine potentielle kunder hiver kortet op af pungen på årets helt store shoppingdag. Og på samme måde som din webshop skal tage sig godt ud på en smartphone, kan det være en god idé at sørge for det samme gør sig gældende med dine annoncer.  

  • Promoveringsudvidelser – fortæl dine potentielle kunder om de kommende tilbud

Sidste år introducerede Google promoveringsudvidelser til deres søgeordsannoncering. Med et par linjers tekst kan du med denne udvidelse gøre opmærksom på, at du afholder udsalg Black Friday samt hvilke procenter, man kan forvente.

Husk!

En vare som ikke bliver købt hos dig på Black Friday, bliver ikke nødvendigvis købt hos dig når udsalget er overstået. Og et salg med lav avance, er og bliver altså bedre end intet salg overhovedet. Ej at forglemme, at en god købsoplevelse vil kunne skabe trofaste kunder, hvis værdi rækker udover det enkelte tilbud. 

Når det så er sagt, er det værd at bemærke, at Black at Black Friday generelt er en dag, hvor købelysten er stor. Hvis man som kunde havde sat næsen op efter et tilbud, som ikke viste sig at være der, er det altså ikke usandsynligt, at man finder dankortet frem alligevel, da man måske i forvejen har trukket sin tålmodighed til bristepunktet.

Kontakt din rådgiver

Igen i år var det en ordentlig smøre op til Black Friday. Forhåbentlig er du blevet mere nysgerrig end du er blevet skræmt. Uanset hvilken en af delene du endte med at blive, kan du spørge din rådgiver omkring mulighederne for at annoncere på Black Friday for din virksomhed. Du er også velkommen til at kontakte os på tlf. 70 23 10 23. 

PS. Er du i tvivl om, hvor vidt din virksomhed skal lægge en strategi for Black Friday? Læs Andreas' bud her.