Guide: Kom i gang med Facebook annoncering

Skrevet af Josephine Manthai, Marketingkonsulent, d. 19.03.2019

Kunne du godt tænke dig at komme i gang med at skabe resultater for din virksomhed på Facebook? Så er du landet rette sted. Det kan være noget uoverskueligt, hvor man skal lægge sit fokus, og hvordan man kommer i gang. Derfor tager vi dig i denne guide igennem de enkle trin, der gør din opsætning nemmere.

Vi ser bl.a. ind på dit ”hvorfor” og formål med annonceringen, valg af format, din målgruppe, hvordan du skriver den gode annoncetekst, call to action og meget mere. Måske er du helt grøn og skal først til at gøre dig de indledende overvejelser, eller også er du startet op, men har brug for input til at sikre, at du annoncerer på den mest effektive måde.

Hvad ønsker du at opnå med din Facebook annoncering?

Helt grundlæggende skal vi have på plads, hvorfor du ønsker at annoncere på Facebook, og hvad du ønsker at opnå med det? Indledende skal du derfor spørge dig selv, ”hvad er mit formål med annonceringen?”.

Ofte ser vi, at folk vil det hele på én gang – hvilket også ville være fantastisk, hvis det var muligt. Selvfølgelig brander du også din virksomhed og skaber synlighed, når du annoncerer for din nye sommermenu. MEN du er nødt til at have et primært formål for at ramme din målgruppe og sikre, at dine annoncer er relevante.

Hvad ønsker du at opnå?

  • Brande din virksomhed og skabe kendskab?
  • Dele ud af din viden og inspirere, eksempelvis ved at tilbyde din gratis e-bog?
  • Sælge bestemt produkt/ydelse?
  • Booking af tid i din salon eller reservation af bord?
  • Få folk til at kontakte dig for at indhente tilbud på hækklipning eller anden ydelse?

                                              Eksempel: Annonce med fokus på bestemt ydelse

Et nøgleord – målgruppen

Det kan lyde som en kliche, men din målgruppe er altafgørende for din succes på Facebook. Derfor skal der arbejdes med denne! Når du ved, hvad du ønsker at opnå (jf. forrige afsnit), er næste skridt, hvem vi skal nå ud til.

Din målgruppe er medbestemmende for valg af annonceformat på Facebook, placeringer, hvordan du skriver din tekst osv. Spor dig derfor ind på de detaljer, du ved om din målgruppe.

Facebook – et unikt målretningsværktøj

Hvorfor er Facebook blevet så populært at annoncere på? Der er mange årsager – og én af dem er klart, at vi er så mange, der befinder os på netop den platform. Men tager vi annonceringsbrillerne på, så kan vi ikke komme udenom deres målretningsværktøj. I en avis ved du ikke præcis, hvem du når ud til med din annonce – det gør du på Facebook. Både gennem de mange målretningsmuligheder, Facebook Indblik og Business Manager. At Facebook har alle de detaljer om os, er en helt anden snak. Men det har de, og det bør du i denne sammenhæng se som en unik mulighed.

Du kan målrette efter bl.a.:

  • Alder
  • Køn
  • Geografi
  • Interesser
  • Sprog

Din opgave på nuværende tidspunkt:

  • Have fastlagt dit formål
  • Noteret de fakta du har på din målgruppe – og målret herefter

Omkostninger, placeringer og tidsplan

  • Hvor skal dine annoncer vises?

I opsætningen af dine annoncer bør du også overveje, hvilke placeringer dine annoncer skal vises på. Det er ikke nok at sige på Facebook, da du nemlig kan vælge til og fra omkring visning i nyhedsstrømmen, Stories, Messenger osv.

Du kan også vælge, at dine annoncer skal vises på Instagram, hvis din målgruppe altså befinder sig her. Jeg vil ikke gå så meget i dybden med dette, da det er svært at guide i rigtigt og forkert. Men jo flere placeringer du vælger, jo større rækkevidde. Så tag dem med, du vurderer giver mening for din målgruppe.

  • Hvad skal det koste dig?

I forlængelse af valg af målgruppe og placeringer skal du fastsætte et dagsbudget - altså hvor mange kroner, du ønsker at bruge dagligt på annonceringen. Når det kommer til selve budgettet, afhænger det selvfølgelig af mange forhold såsom størrelsen på målgruppen, og perioden dine annoncer skal køre i.

Det er også vigtigt at se det i et større perspektiv. Kører du anden markedsføring samtidig, og hvad er dit formål med Facebook annoncering? Hvis du har en kort sæson, så kan du med fordel hæve budgettet i en bestemt periode. Men kører du forskellige annoncer hele året afhængig af sæson, så juster efter det. Jeg vil ikke sætte et beløb på din annoncering, det skal være op til dig. Dog skal det jo gerne give værdi for din virksomhed og resultater på bundlinjen. 

Opsætningen – how to?

De næste trin omfatter selve opsætningen. På nuværende tidspunkt kender du baggrunden for din målgruppe, men du ved ikke nødvendigvis, hvordan de agerer på Facebook. Her kan du med fordel splitteste. Når du splittester, sætter du forskellige annoncer op mod hinanden og ser hvor, du får de bedste resultater. På den måde får du vigtig viden om din målgruppe. Du kan splitteste på mange niveauer bl.a.:

  • Forskellige billeder
  • Video versus billede
  • Forskellige tekster
  • Forskellige knapper
  • Forskellige målgrupper

Den visuelle del

Alt det bagvedliggende kan være svært at forholde sig til, selvom det er vigtigt. Den visuelle del er nemmere at gå til. Herunder valg af billede, format, tekst, knapper osv. Det ser vi ind på nu.

  • Det perfekte annonceformat

 - Findes formentlig ikke, da det vil variere fra budskab til budskab.

Afhængig af din målgruppe kan du vælge forskellige annonceformater, altså om det skal være en video, roterende billeder eller en bestemt størrelse?

Videoer er et hit på Facebook! Og Facebook prioriterer at vise videoer, men de kræver også lidt mere arbejde. Op mod 85 % af videoer på Facebook afspilles uden lyd, så det er en god ide at få tekstet videoen.

Hvis du vil vise flere produkter fra din webshop eksempelvis, kan det roterende format med flere billeder være effektivt. Lige nu anbefaler Facebook også formatet 1080 x 1080 pixels, som syner af mere i forhold til det klassiske 1200 x 628 format. Særligt på mobilen. Hvis billedematerialet er til det, kan det derfor være en fordel at vælge den størrelse. 

  • Hvad er et godt billede?

Når du vælger billeder til dine annoncer så vælg nogle, der understøtter dit formål. Et billede med et bestemt produkt, tidligere projekter I har lavet eller stemningsbilleder fra dit hotel, salon, restaurant m.m. En personlig vinkel kan også være aldeles effektiv. Vis dit ansigt udadtil og skab tillid til potentielle kunder, så de ved, hvem de bliver mødt af.

                                               Eksempel: Annonceformat i størrelse 1080 x 1080

 

Billedet kan ikke stå alene

  • En tydelig afsender

At vælge det rigtige billede/video er ikke nok. Der skal også være en tydelig afsender. Her anbefaler vi til enhver tid, at du har dit logo/noget genkendeligt i dit profilbillede på din Facebook firmaside, da det er dette, der fremgår som afsender sammen med dit firmanavn.

                                                                 Eksempel: Afsender på annonce

 

  • Overbevis med en god tekst

Billedet skaber blikfang og fanger læserens opmærksomhed, når man scroller på de sociale medier. Hvorimod teksten skal overbevise og tydeliggøre annoncens budskab. Skriv en kort/beskrivende tekst over annoncebilledet og suppler med en overskrift under billedet. Her kan du nemt skabe et behov, inspirere og vise, hvem du henvender dig til.

Brugen af emojies eller ej bør også få et par linjer. Den diskussion stopper nok ikke foreløbig. Men jeg bruger emojies i annoncer, hvis jeg synes, det passer til målgruppen og budskabet. De er gode til at skabe blikfang eksempelvis i en overskrift. Det vigtigste ved brugen af emojies er dog, at de er i tråd med annoncen og passer ind. Ellers vil det virke rodet og unødvendigt.  

                                               Eksempel: Behovsskabende tekst + brug af emojies

  • Vi ønsker en handling

Med en annonce forsøger vi at overbevise, skabe et behov og inspirere - til det er brugen af knapper oplagt. Hvad vil du have folk til jf. vores formål men annoncen? Få folk til at læse mere på din hjemmeside, købe et tilbud, lede dem videre til en unik landingside på din hjemmeside, hvor de kan se dit udvalg, reservere bord, kontakte os m.m.

Brug knappen som en aktiv måde at opfordre til handling på. 

                                                Eksempel: Brug af knap - opfordring til handling

Indgå i dialog med din målgruppe

En vigtig opfordring til arbejdet med Facebook annoncering er, at du skal besvare de henvendelser, der kommer på annoncerne. Se det som en mulighed for at levere god kundeservice og skabe en relation til målgruppen. Hvis du får spørgsmål, bør disse besvares. Andre kan formentlig også bruge svaret, og du virker som en seriøs afsender. Sørg for at have en kort svartid og en personlig tone.

Der er meget mere at dykke ned i, når du vil opsætte annoncer på Facebook, men dette er et godt udgangspunkt. God fornøjelse med opsætningen -  jeg glæder mig til at møde dine annoncer på Facebook.