Skab værdi for din målgruppe

Skrevet af Sofie Sejersen, Marketingchef, d. 17.05.2017

Benytter din virksomhed sig af nyhedsbreve? Nyhedsbreve er ideelle til at opbygge loyalitet og skabe tætte kunderelationer – og så er de ovenikøbet omkostningseffektive. Hvis din virksomhed skal opnå succes med e-mailmarkedsføring, kræver det dog, at du leverer et gennemarbejdet og interessant produkt. Langt de fleste af os – inklusiv dine kunder – modtager ugentligt stakkevis af nyhedsbreve i indbakken. Derfor er du nødt til at levere indhold, der virkelig giver dine modtagere lyst til at åbne det. Og her er nøgleordet værdi.

Hvorfor sende nyhedsbreve ud? 

Inden vi går videre til brevenes (værdifulde) indhold, får du lige tre overordnede grunde til, hvorfor du bør beskæftige dig med e-mailmarkedsføring. Det er faktisk meget simpelt:

  1. Branding: 
    Med nyhedsbreve sørger du for, at din virksomhed altid er top-of-mind. Det skal være DIT navn, der dukker op i bevidstheden næste gang, en kunde skal have udført et stykke arbejde eller købe et produkt.
  2. Loyalitet: 
    Med nyhedsbreve kan du holde kunderne/målgruppen opdaterede og give dem gode grunde til at fortrække netop dig frem for en af konkurrenterne. Det kunne fx være via blogindlæg, cases samt tips og tricks.
  3. Salg: 
    Med nyhedsbreve har du mulighed for at påvirke folk til at købe din produkter eller ydelser. Dog skal du huske, at salget max bør fylde 25 % af brevets indhold.

Du kan sagtens blande tingene sammen, så dine nyhedsbreve både brander din virksomhed, skaber loyalitet og opfordrer til salg. Nogle gange vil du gå efter at opnå hurtige salgsresultater, mens andre historier/breve vil have langsigtede mål. Det vigtigste er blot at huske på, at folk er skrevet op til dine nyhedsbreve, fordi de vil vide, hvad du har at fortælle. Og derfor skal du også tage indholdet seriøst!

Indhold med noget på hjerte

Den helt grundlæggende forudsætning for at kunne sende nyhedsbreve ud er, at du har noget på hjerte. Har du ikke det så lad hellere være! Virksomheder skal ikke udsende nyhedsbreve, bare for at gøre det. Det er et NO GO. Når det er sagt, så mener jeg faktisk, at ALLE virksomheder, med respekt for sig selv og deres ydelser/produkter, har budskaber, der vil være interessante at dele med deres målgruppe.

”Jamen jeg er jo håndværker. Mine kunder vil da ikke modtage nyheder fra mig!?" Og nej, de vil muligvis ikke høre om hver gang, du har bygget et haveskur eller lagt nyt tag på en villa. Men de vil til gengæld gerne høre, hvis du bygger på et spændende projekt i lokalområdet. Det kunne være rådhuset eller skolen. Tænk over at nogle byggeprojekter kan skabe troværdighed omkring dit navn og bekræfte folk i, at de har valgt den rigtige håndværker. Mon ikke de så også vælger dig næste gang, de skal have noget lavet?

Hvis du har en vinshop, så kombiner med gode opskrifter. Hvis du sælger tøj, så fortæl folk, hvordan de skal sætte det sammen for at være med på moden. Hvis du er tømrer, så fortæl hvilken type træ, der egner sig bedst til terrasser. Dine modtagere sætter pris på, at du – som ekspert inden for dit fag - deler ud af din viden. Det har en loyalitetsopbyggende effekt og medvirker i den grad til at styrke jeres ’forhold’.

Det er egentlig lige meget, om du har en webshop, er håndværker eller driver en ikke-kommerciel organisation. TRO på, at du har noget at fortælle, som vil føles værdifuldt for dine modtagere. Hvis du bruger dine nyhedsbreve på den rigtige måde, vil du kunne få loyale abonnenter, der sætter pris på dine udsendelser. I sidste ende betyder det bedre resultater på bundlinjen.

Brug for hjælp? 

Der er ingen tvivl om, at udfordringen for de fleste virksomheder, der endnu ikke har kastet sig ud i e-mailmarkedsføring, er at komme op med noget godt indhold. De ved selvfølgelig en masse om deres fag og brænder for det, men hvordan gøres budskabet lækkert og vedrørende for den ønskede målgruppe?  

Josephine og jeg (Sofie Sejersen) hjælper vores kunder med at skabe værdifuldt indhold i deres nyhedsbreve. Kontakt os, hvis du ønsker at høre mere.