Online markedsføring anno 2020

Skrevet af Sofie Sejersen Marketingchef, d. 17.12.2019

Vi har fået nogle af vores eksperter til at kigge dybt i spåkuglen efter, hvad der mon kommer til at ske inden for online markedsføring i 2020.

Får stockbilleder f.eks. den endelige dødsdom til fordel for dine egne personlige og unikke billeder?

Her er vores bedste bud på tendenser for 2020:

SEO

Leder for SEO-afdelingen i Aarhus, Jonas Løhde, kommer med sit bud på tendenser inden for SEO i det nye år. Læs med og bliv inspireret.

Content is (still) king

I slutningen af oktober 2019 blev Googles nye BERT-opdatering rullet ud. Google kalder selv det nye tiltag for den vigtigste opdatering i de sidste fem år, og det forventes, at BERT-opdateringen vil påvirke 10% af søgeforespørgsler på Google.

BERT-algoritmen er en dyb indlæringsalgoritme relateret til naturlig sprogbehandling, som hjælper Googles crawlere med at forstå, hvad ord i en sætning betyder. Google tager nu hensyn til bindeord som "for" eller "til", der kan have en betydning for søgeforespørgslen.

Derfor skal du fremadrettet sørge for, at indholdet på din hjemmeside eller webshop består af kvalitetscontent – og gerne superspecifikt content. Sørg ALTID for at besvare de spørgsmål, dine kunder har.

Voice Search

I slutningen af 2020 forventes det, at mere end 50% af alle internetsøgninger vil foregå via stemmesøgninger. Det er derfor vigtigt, at du allerede nu tænker på at tilpasse dit indhold til den nye tendens.

I forhold til tekstsøgninger, som oftest er koncentreret omkring korte sætninger, er stemmesøgninger oftest koncentreret omkring længere søgefraser og sætninger indeholdende spørgsmål. Det anbefales derfor, at du fokuserer på ”hvem, hvad, hvor og hvornår”, når du skal udarbejde indhold til stemmesøgninger.

UX Optimering

Brugeroplevelsen på en hjemmeside har altid været en vigtig SEO-faktor og vil ligeledes være det i 2020. Det er ubrugeligt at have godt og optimeret indhold på hjemmesiden, hvis ikke dine kunder kan indlæse den hurtigt, eller hvis brugerfladen ikke er intuitiv.

Mobile First

At din hjemmeside skal være optimeret til mobile enheder er ikke nyt. Det har været et must i årevis. Men i 2018 gjorde Google det til en nødvendighed for overhovedet at kunne blive vist i søgeresultaterne, idet Google nu læser hjemmesider, som de bliver vist på en mobilenhed.

Linkbuilding

For at kunne skabe gode placeringer i Googles søgeresultater, er det blevet mere relevant end nogensinde før at skabe en stærk linkprofil for din hjemmeside. Et link fra en anden side på nettet til din hjemmeside anses som en anbefaling. Men det er vigtigt, at du forholder dig kritisk til de links, som peger til din hjemmeside. Du ønsker kun indgående links fra følgende hjemmesider:

  • Hjemmesider med indhold relateret til dit indhold (Hvis du sælger fiskeudstyr vil et godt link eksempelvis være fra en side omkring fiskeri)
  • Hjemmesider med et godt ry hos Google (du ønsker ikke links fra hjemmesider, som fx har manipuleret sig til en topplacering i søgeresultaterne hos Google)
  • Hjemmesider beliggende i samme land som dit. (Har du et .dk domæne får du væsentligt mere ud af et link fra et andet .dk domæne end eksempelvis et .fr domæne)

Kontakt Jonas Løhde, hvis du vil vide mere om SEO.

Webdesign

I år har webtrafikken fra mobilen overgået trafikken fra computeren. Og vi forventer som forbrugere derfor også, at indholdet spiller optimalt på ALLE devices. Om det er telefon, tablet eller måske et smartwatch. Helt overordnet handler det om at give brugerne det, de vil have. Brugervenlighed, et enkelt og unikt design og høj hastighed. Denne ”trend” gennemsyrer alle elementer inden for webdesign i 2020, hvilket Trine Reinholdt, leder for webafdelingen, kommer omkring her. 

Fuld knald på grafiske toner og stilarter

Der bliver endnu større behov for at skille sig ud og skabe opmærksomhed. Brugen af klare, skrappe og mættede farver er et virkemiddel til dette. Ligeledes vil vi se flere skygger og mere dybde, hvor vi får lyst til at ”forsvinde ind i skærmen.”

Designet skal stadig være simpelt, men vi forventer smukke, iøjnefaldende billeder, der loades perfekt på vores (meget gode og smarte) telefoner.

Noget vi muligvis også kommer til at se mere af, er håndtegnede elementer, der har et mere charmerende, unikt og ikke mindst menneskeligt udtryk. Billeder fra databaser som ShutterStock bliver mindre populære, da de ikke er personlige.

Animationer og hurtige billeder

Som nævnt er indlæsningshastigheden af en hjemmeside altafgørende i dag. Animationer er typisk mindre tunge end videoer, der potentielt kan have lange loadtider og derfor vil vi måske se større udbredelse af disse.

Brugen af levende billeder hjælper med at fortælle din historie på en cool, klar og sikker måde. Selv om du er en seriøs virksomhed, kan animationer sagtens bruges til at forklare næste skridt i en købsrejse eller måske bare sørge for at holde forbrugerens opmærksomhed fanget.

Begrebet progressive image loading bliver også mere udbredt i 2020. Kort fortalt betyder det, at vi bliver præsenteret for et (grynet/sløret) billede i lavere opløsning, inden originalbilledet loades. På den måde minimeres ventetiden, og de besøgende bevarer fokus. Dette er specielt meget populært på store webshops med mange produkter og kategorier - fx sportmaster.dk 

Asymmetrisk layout

Mange hjemmesider er i dag rammesat i form af en fast og typisk meget ”velordnet” skabelon. I 2020 ser vi en langt større personlighed, individualisme og ubalance bryde med den gængse formel. Gitterstrukturen bliver smadret og brugt på en helt anden måde – fx med bokse i forskellige niveauer og størrelser, der møder hinanden.

Men husk, paradoksalt nok, at bevare balancen i det asymmetriske. Hjemmesiderne skal stadig være simple og brugervenlige.

Interaktivt indhold, der skaber værdi

I tråd med ovenstående, så forventer forbrugerne større og større personalisering af deres onlineoplevelser.

Vi vil derfor se flere hjemmesider med elementer som quizzer og grafer, hvor man kan indtaste egne oplysninger. Det kunne være et landkort, der underbygger det, du læser og uddyber med flotte billeder og/eller bevægelse.

Men det skal ikke bare se lækkert ud, det skal også skabe værdi. Gerne så meget, at folk har lyst til at dele og dermed give dig links.

Chatbots/live servicechat

Vi har i dag at gøre med en distraheret og travl målgruppe, der altid er på farten. En hjemmeside skal derfor lynhurtigt kunne imødekomme de behov, en besøgende har. Her er det en fordel at anvende ”Chatbots”, som effektivt og nemt kan besvare spørgsmål med det samme.

Det er ligeledes oplagt at anvende tale frem for tekst. For selv om folk efterhånden hurtigt kan formulere sig på skrift på mobilen, så er det lettere at formulere sig mundtligt. Og hvis det er nemt, så er det også godt.

Kontakt Trine Reinholdt, hvis du vil vide mere om webdesign.

Sociale medier

Rasmus Østergaard, leder for Facebook-afdelingen i Aarhus, er begejstret for de tiltag, Facebook har rullet ud i 2019. Læs mere om hvorfor. 

Algoritmen

Vi kommer til at se flere og flere muligheder for at opsætte annonceringen, så Facebooks algoritme tester annonceringen for os. Samtidig får vi også mere indsigt i måden, algoritmen fungerer på.

Det gælder bl.a. ”Læringsfasen for kampagner”, hvor annoncørerne kan følge med i, om forskellige tiltag skal forbedres. Hvis dit annoncesæt ikke er kommet ud af læringsfasen efter syv dage, vises ”Læring mislykket”. Det kan fx betyde, at dit budget er for lavt, målgruppe er for lille, eller at du har for mange annoncesæt.  

Virksomheder bør naturligvis reagere på den feedback, Facebook deler med os. På den måde opnår vi de allerbedste resultater. 

Tilpassede annoncer

Facebook har åbnet op for dynamisk indhold via videoskabeloner i Annonceadministrator. Vi kommer til at se endnu flere muligheder for at rette indholdet til på alle deres forskellige platforme: Facebook, Instagram, Messenger og Audience Network.

Brugeroplevelsen er yderst vigtig, og derfor betyder det også noget, hvordan annoncerne tager sig ud på forskellige medier. Bestemte platforme er forbundet med en bestemt adfærd, og det skal vi som annoncører gerne forsøge at ramme. Også så det ikke udstråler ”REKLAME”, men netop blender ind med det organiske indhold.

Instagram

Kreatørstudiet er Facebooks seneste værktøj til koordinering og administration af (organiske) opslag på tværs af kanaler og kunder. Det har været undervejs længe, men i 2020 kommer det til at spille optimalt.

At annoncørerne kan lave alle deres kunders opslag til Instagram og Facebook samme sted, gør arbejdet langt mere effektivt. Så hos os kan vi næsten ikke få armene ned af begejstring.  

Andre sociale medier

I 2019 kom annoncering på Pinterest til Danmark. Det betyder, at du nu kan oprette sponsorerede pins. For virksomheder med en stærk visuel identitet og stærke visuelle produkter, kan dette medie være værd at afprøve.

LinkedIn, Snapchat og Twitter er selvfølgelig også (fortsat) mulige platforme til annoncering. Her ser vi også en udvikling og måske netop en forståelse af, at det er forskellige målgrupper, der dyrker de forskellige kanaler. Hvad der virker på Facebook, virker måske ikke på ”snappen”.

Facebooks egen pendant til Messenger, nemlig WhatsApp, har stadig ikke åbent op for annoncering i Danmark. Mon ikke det bliver et indsatsområde i 2020? Vi er i hvert fald klar til at prøve kræfter med det, når det sker.

Kontakt Rasmus Østergaard, hvis du vil vide mere om markedsføring på sociale medier. 

Google Ads 

Hele Google-afdelingen var i november måned på besøg hos Google i Dublin. I forlængelse af alle de input afdelingen fik med hjem, giver Andreas Bjørn her sit bud på kommende tendenser. 

Gamle parametre udgår og varsler nye tider i Google Ads 

I 2019 måtte vi vinke farvel til det manuelle værktøj ”Accelereret annoncelevering”, for i stedet at lade den Google-styrede standardlevering blive, ja, den nye standard. Ligeledes udgik det velkendte og flittigt brugte parameter ”Gennemsnitsposition” for at blive erstattet af de Google-centrede parametre ”Top” og ”Absolut top position” 

Alt i alt udskiftninger, der tegner et billede af, at Google sætter sig tungere og tungere på en central position i annonceringen med automatisering og maskinlæring som fundament. 

Automatisering og maskinlæring er stadig i hastig fremmarch 

Som Googles maskinlæring og brugerdatakartotek vokser, er fundamentet lagt til bedre automatiske budstrategier og skræddersyede annoncer, der rammer brugerne - ikke bare når de har behovet, men også når de endnu ikke er klar over, de har behovet. Ifølge Google bruger deres automatiserede smart-bidding strategier over 70 mio. signaler til at afgøre en enkelt annoncevisning – et antal stort nok til at give selv de mest analoge konsulenter sved på panden. 

Brugeren og målgruppehensigter er i centrum 

I takt med at konverteringssporing og maskinlæring er blevet en mere integreret del af annonceringen, har fokus også bevæget sig længere væk fra specifikke søgeordsrangeringer. I stedet handler det om, hvilke brugere, der foretager søgningen, hvilken hensigt de har, og hvor sandsynligt det er, at de konverterer. De simple tider, hvor CTR og klikpriser var alfa og omega, hører nok snart fortiden til.  

Nye annonceformater skal engagere og overbevise 

I år så ”Discovery annoncer” og ”Gallery ads dagens lys. Grundpillerne i begge formater er billedmateriale og interaktivt indhold ud fra devisen; kan du engageres, kan du også overbevises. Hvor Gallery ads er forbeholdt de øverste af søgeordsresultaterne, finder man Discovery Ads i Google Discover, Gmail og på YouTube.  

Display og Video bevæger sig længere væk fra branding og tættere over imod performance 

Med introduktionen af Responsive Display Annoncer i 2018 og i år TrueView for Action-YouTube-kampagnerne, står det klart, at ambitionerne for de grafiske annoncer er hævet. Google påpeger selv, at videoforbrug og engagement er stødt stigende de seneste år. Maskinlæring og brugersegmentering åbner op for skræddersyede annoncer med ultraskarp målretning, der ikke bare fordrer opmærksomhed, men også konverteringer.  

Kontakt Christian Andersen, leder for Google Ads afdelingen, hvis du vil vide mere om markedsføring på Google.