Optimer din annoncering på Facebook med remarketing

Skrevet af Rasmus Kolby, Facebook teamleder, d. 24.04.2018

Når du annoncerer på Facebook, har du mulighed for at målrette mod personer, som har besøgt dit website eller din webshop. Målgrupperne består altså af personer, der har vist interesse i din virksomhed, dine produkter eller dine services. På den måde får du størst mulig værdi ud af din Facebook annoncering.

Det hele starter med en Facebook Pixel

Det grundlæggende omdrejningspunkt i remarketing er en såkaldt Facebook Pixel. En Facebook Pixel er en lille stump kode, der placeres på dit website. Koden sender data tilbage til Facebook og fortæller Facebook, hvem der har besøgt dit website i op til 180 dage. Facebook kan spore brugerne på tværs af enheder, hvilket betyder, at Facebook kan genkende brugeren, hvad enten det er fra en computer, tablet eller mobil. Der findes flere muligheder ved opsætning af en Facebook Pixel. Det kan gøres ved:

  • Facebook-partnerintegrationer/udvidelser
  • Google Tag Manager
  • Kodning


Anvender du et af de mere kendte systemer til dit website eller din webshop (f.eks. Wordpress og Magento), findes der ofte en udvidelse, der gør opsætningen af en Facebook Pixel meget let. Har du opsat Google Tag Mananger på dit website, kan du også opsætte Facebook Pixelen derigennem. Hvis det ikke er en mulighed, skal du have en udvikler til at opsætte din Facebook pixel.

Definér værdifulde målgrupper

Når du har opsat din Facebook Pixel, har du mulighed for at definere nogle yderst værdifulde målgrupper. Der kan defineres en række forskellige målgrupper, som kan kombineres på kryds og tværs for at give dig de bedste resultater med din remarketing-annoncering. Målgrupperne kan f.eks. være:

  • Besøgende af hele dit website
  • Besøgende af specifikke undersider
  • Besøgende, der har kigget på et produkt
  • Besøgende, der har foretaget et køb
  • Besøgende, der har set x antal sider

 


Alt efter hvilket produkt eller service din virksomhed tilbyder, skal du arbejde forskelligt med remarketing. Tilbyder I et produkt eller en service med en kort beslutningsproces, kan din remarketing-annoncering være mere direkte, end hvis beslutningsprocessen er lang. Du skal dog altid sørge for, at dine annoncer hænger sammen med dine målgrupper. Hvis du annoncerer til personer, der har lagt et produkt i kurven på din webshop, kan du selvfølgelig fortælle, hvorfor de skal foretage købet hos dig. Hvorimod du ikke skal bruge denne strategi, hvis brugeren kun har besøgt din forside.

Remarketing på Facebook er et meget kraftfuldt værktøj, som med den rigtige opsætning og strategi giver stor værdi for din virksomhed. Skulle du være interesseret i at høre nærmere omkring annoncering på Facebook, så kontakt din rådgiver eller Søgemedier på 70 23 10 23.