Sådan skaber du relationer på de sociale medier

Aktiviteten på de sociale medier er ikke til at komme uden om. Eller konkurrencen for den sags skyld. Men hvem klarer sig egentlig godt og hvorfor? Det kræver først og fremmest en kreativ tilgang, hvor din virksomhed tænker ud af boksen. Selv om målet (måske) er at sælge mere, så pak det ind og sørg for at dit indhold bidrager med en eller anden form for værdi. Tænk først: ”Hvad har jeg, som mine følgere gerne vil have?” Og giv det så til dem. De vil elske dig for det. Lad os tage to konkrete eksempler ►

Restaurationsbranchen

Du er kok, og du er (forhåbentlig) hamrende dygtig til at lave mad. Det er derfor, folk besøger din restaurant. Når de ovenikøbet vælger at følge dig på de sociale medier, har de vist en (ekstra) interesse i din virksomhed. I stedet for udelukkende at holde dem opdaterede med nye menuplaner, bordreservationer og åbningstider – hvad så med at dele lidt ud af dine faglige kundskaber?

Du har nemlig de køkkenhemmeligheder, den madglade dansker gerne vil have fingrene i 😉

  • Hvad er hemmeligheden bag en perfekt risotto?
  • Hvordan laver man den svedigste Crème brûlée?
  • Bør fredagsbøffen være medium, blodig eller total ødelagt? Hør kokkens anbefalinger her
  • Del et par af sine yndlingsopskrifter – det kunne være menuen til nytårsaften
  • Inspiration til sommeren helt store altan-plage af en drink

Jo mere du deler ud, desto mere vil du få igen. Først og fremmest vil kendskabet til din restaurant spredes, da folk vil kommentere og dele dine opslag. Netop fordi de finder dem brugbare. Derudover vil det styrke relationen til følgerne og sikre, at I er top-of-mind næste gang der skal bookes bord med vennerne.

Godt håndværk

Der er altid brug for håndværkere, fordi de færreste kan bygge, restaurere eller udregne de ting, som fagfolk kan 💪 Mange mindre projekter vil de fleste dog forsøge sig med uden håndværkerhjælp, og her kan du være en vigtig livline.

Brug din taletid på de sociale medier til at virke interesseret og hjælpsom. Du vil gerne huskes som den slags fagmænd, der ikke er bange for at dele ud af sin viden. Tværtimod. Og der er masser af mindre gør-det-selv-projekter, du kan være med til at løfte ved hjælp af en lille miniguide og video:

  • Sådan sætter du sandlister op
  • Tips til den perfekte spartling af væg
  • Så nemt er det at sætte hylder op i vater
  • 5 ting du bør overveje, når du maler

Idéer til hobby- og vedligeholdsprojekter kannibaliserer ikke på din egen forretning. Til gengæld bidrager det med relevant viden til dem, der holder din forretning kørende.

Din virksomhed HAR spidskompetencer. Brug dem!

Alle virksomheder sidder inde med nogle unikke kompetencer, som den almindelige borger kan lære noget af. Jo bedre man er til at ”udlåne” sine erhvervsmæssige kompetencer, desto bedre kan man række ud til sin målgruppe og samtidig styrke sit brand.

  • Hvis du har en tøjforretning, så ved du med garanti hvad sommerens allermest hotte farver er. Og ikke mindst hvordan vi kan få den inkorporeret i vores forskellige outfit. En guide til valg af sandaler (til brede, smalle, lange og små fødder), er sikkert også et kærkomment initiativ.
  • Er du frisør, har du helt sikkert nogle fif til, hvordan man laver den perfekte Elsa (fra Frost) fletning. Og så er det da også rart at vide, hvordan vi skal håndtere de grå hår, når de begynder at titte frem!
  • Som vinforhandler er det lige netop dig, der skal komme med forslag til jule-/påske-/sommervinen. Og du skal dele opskrifter, der passer til. Måske har du også et forslag til en vinsmagning, følgerne kan holde for vennerne næste lørdag. Naturligvis med en smagekasse fra jer.

Jeg kunne blive ved. Og mens jeg skriver, får jeg faktisk lyst til at suge alle de informationer til mig, som I (helt oplagt) kunne dele med mig. Tænker at jeres følgere har det på samme måde.

Så held og lykke med at inspirere! 🖐️

Har du spørgsmål til markedsføring på sociale medier som Facebook, LinkedIn og Instagram, er du selvfølgelig velkommen til at kontakte os.