Få dine mediekanaler til at arbejde sammen

Skrevet af Christina Søndergaard, Marketing- og kommunikationsspecialist, d. 17.10.2019

Når du kender lidt til kunderejsen ved du, at det er vigtigt at ramme den potentielle kunde flere steder i processen.

Alt efter, hvad du tilbyder og hvordan den enkelte kundes rejse er, kan du have brug for at sætte en eller flere mediekanaler i spil. Hver kanal har sin styrke og er bedst egnet til at ramme på specifikke dele af kunderejsen.

Én ting er sikkert - du kan ikke være synlig nok for den potentielle kunde!

 

Kunderejsens faser og mediekanalernes indvirkning

I modellen her fremgår de forskellige faser i din kundes rejse, som beskrevet i blogindlægget: kunderejsen, som du med fordel kan læse inden dette.

Her har jeg koblet de forskellige mediekanaler på faserne i kunderejsen, så du kan se, hvor i processen det giver bedst mening at fokusere på de forskellige medier, samt i hvilken retning dine budskaber og dit indhold skal være.

Ved at få dine forskellige mediekanaler til at spille aktivt sammen og skabe en stærk markedsføringskæde langs kundens rejse, og så i øvrigt ramme plet med de rigtige budskaber undervejs, har du de bedste betingelser for at få en kunde i huset.

 

SEO er basen

Uanset hvem du er og hvad du tilbyder, skal du have en hjemmeside - som du bør arbejde med vha. SEO.

En god, funktionel og responsiv hjemmeside, med optimerede undersider, der er målrettet specifikke søgninger, er altafgørende for, at du får succes online.

SEO er pull-markedsføring, som betyder, at du via arbejdet på din hjemmeside gør dig synlig for de potentielle kunder, når de leder efter dig via diverse søgninger på Google - og hvert klik er gratis.

Derfor er SEO bedst egnet til faserne i kunderejsen, hvor der researches - det vil sige de problem-, løsnings-, produkt- og købsorienterede faser. 

Men det er ikke kun derfor du skal arbejde med SEO. Faktisk danner et godt SEO-arbejde også basen for bedre resultater med Google Ads, Google My Business og endda Facebook.

 

Google Ads Søgeannoncer skaffer trafik

Søgeannoncer på Google er det, som mange vil kalde "traditionelle" Google Ads annoncer. Det er annoncer med tekst, der vises i et Google søgeresultat og som kan ligne de "almindelige" (organiske) resultater, på nær det lille grønne "annonce"-mærkat, der står ved.

Fokus med Google Ads Søgeannoncer er helt klart at skaffe trafik ind til hjemmesiden - men hvor du med SEO får hvert klik gratis koster det her noget. Imidlertid virker Google Ads hurtigere, da du begynder at blive vist med det samme, hvorimod SEO kan tage månedsvis at opnå side 1 placeringer med. 

Google Ads er dog stadig et pull-medie, ligesom SEO, og derfor er fokus på de samme stadier, som ved SEO, dvs. de problem-, løsnings-, produkt- og købsorienterede faser.

Har du styr på SEO vil du opleve bedre og ikke mindst billigere resultater med Google Ads, da dit kvalitetsresultat vil forbedres.

 

Google Ads Display skaber eksponeringer

Bannerannoncer på internettet, i apps og videoer, samt videoannoncer, er push-markedsføring. Det vil sige, at du skubber dit budskab ud til den rette målgruppe, hvor end de færdes på internettet.

Formatet er bedst egnet til eksponeringer, men det er naturligvis muligt at få klik ind til hjemmesiden.

Derfor er Google Ads Display bedst til de faser, hvor den potentielle kunde aktivt skal påvirkes og måske påmindes om de produkter de har set, eller om dig som leverandør vha. remarketing. Det sker hhv. i fasen med de uerkendte problemstillinger, samt i de produkt- og købsorienterede faser.

 

Google My Business sikrer det mest basale

Med en Google My Business profil kan du findes på dit firmanavn, samt de mest basale søgninger omkring dit produkt, eller din service, alt efter hvad du indstiller på profilen.

Profilen kan i sig selv give direkte henvendelser via "ring op"-funktionen (fra mobil), men kan også vise folk hen til din forretning fysisk, eller få dem til at klikke ind på din hjemmeside.

En Google My Business profil er særlig vigtig under den købsorienterede fase, hvor den potentielle køber er aktivt ude at lede efter en konkret udbyder - særlig vigtig, hvis der søges efter en lokal udbyder. Derfor er det altafgørende, at din Google My Business er synlig her.

Derudover er den vigtig at huske i den sidste brugsorienterede fase, hvor målet er interaktion med kunden. Her er målet at få en anmeldelse på profilen og måske endda nogle billeder fra kundens oplevelse.

 

Facebook Ads skaber eksponeringer, klik og konverteringer

Facebook Ads er lidt en "joker" i markedsføringsspillet. Her kan du, ligesom med Google Ads Display, aktivt finde den rette målgruppe og skubbe dit budskab ud til dem.

Det kan både være helt uopfordret, hvilket fungerer bedst i den første fase af købsprocessen, eller som remarketing, hvilket fungerer enormt godt i produkt- og købsfaserne.

Facebook Ads er et rigtig godt supplement til Google Ads, da du kan ramme med det helt samme indhold og samme budskaber - blot på sociale medier. På den måde kan du påvirke den potentielle kunde stor set over alt, hvor han eller hun færdes. Stadig danner SEO basen for den optimerede hjemmeside, som du kan linke til via dine Facebook Ads.

 

Facebook, LinkedIn og Instagram sikrer interaktion

I den sidste fase, hvor den potentielle kunde er blevet en kunde og nu har brugt dit produkt eller din service, er en Facebookside - og i princippet også profiler på LinkedIn og Instagram - med til at sikre, at du kan interagere med kunden omkring oplevelsen. Målet er naturligvis en anmeldelse, samt likes, kommentarer og delinger af dine opslag.

Her skal du altså arbejde med at få kunden til at like og følge din side, og blive en ambassadør for dig til fremtidige potentielle kunder, som du så kan starte markedsføringsprocessen til på ny.