En direktør med realistiske ambitioner

Skrevet af Sofie Sejersen, Marketingchef, d. 17.06.2018

Knap fem måneder efter at Søgemedier solgte over 50 % af sin aktieandel til kapitalfonden Adelis, opkøber Søgemedier to mellemstore virksomheder. Det betyder en stigning i antallet af medarbejdere på 52, et indtog på det svenske marked, samt en massiv oprustning inden for primært SEO og websites.

Drømmen om at blive markedsleder lever i bedste velgående

Allan Damborg, stifter og direktør hos Søgemedier, havde et brændende ønske om at erobre markedet. Derfor indledte han et partnerskab med det svenske investeringsfirma Adelis Equity Partners i januar 2018. Og selv om ambitionerne altid har været tårnhøje, vækster virksomheden altså nu med rekordhurtige skridt.

”Jeg har hele tiden sagt, at det kun kunne gå for langsomt med at udvide. Samtidig skulle virksomhederne passe 100 % til os. Og nu har vi altså fundet to oplagte valg, som kommer til at bidrage med masser af værdi til Søgemedier. På bundlinjen så vel som i det daglige arbejde med kunderne,” udtaler Allan om opkøbet af henholdsvis atriumWeb og Defiso Media.

Styrkede kompetencer

AtriumWeb, der blev etableret i 2011, har i dag over 1.600 kunder. Primært inden for webdesign. Kunder og de 32 ansatte, inklusiv stifteren Tobias Christensen, bliver fremadrettet en integreret del af Søgemedier.

”Der er rift om de gode folk i branchen. Derfor glæder vi os også meget til at byde vores nye kollegaer velkommen på Sommervej 23 i Aarhus. Det nye pust og de kompetencer, konsulenterne medbringer, kommer uden tvivl til at styrke vores forretningsmodel og gøre os endnu mere konkurrencedygtige inden for online markedsføring”, fortæller Allan.

Søgemedier udvikler selv hjemmesider i CMS'et Umbraco, mens atriumWeb er eksperter i brugen af WordPress. Bureauerne har altså forskellige styrker, og de kan uden tvivl lære en masse af hinanden. For kunderne hos det tidligere atriumWeb og Søgemedier betyder det, at bredden i vores faglighed udvides. Og jo flere kompetencer, jo bedre!

Nye grænser

Det svenske SEO-bureau, Defiso Media, laver søgemaskineoptimering for virksomheder i Stockholm. Planen med SEO-virksomheden er, at de skal bruge Søgemediers forretningsmodel til at åbne op i resten af Sverige. Defiso Media, der har 20 SEO-specialister og omkring 400 kunder, kommer til at fungere som et datterselskab til Søgemedier og kører derfor videre som en selvstændig forretning med Karlos Hanna ved roret.

”Det er spændende og lærerigt at bevæge sig over grænsen – det bliver lynhurtigt tydeligt, at vi gør tingene på meget forskellige måder. Og det er bare en fordel”, udtaler Allan Damborg, der længe har haft det svenske SEO-bureau i kikkerten.

Hvad byder fremtiden på?

Hos Søgemedier er der i den kommende periode fuldt fokus på at integrere de nye ansatte i virksomheden, så vi inden længe er én sammentømret enhed. Og så vil vi ellers begynde at tage kontakt til alle de tilkomne kunder, så vi kan spørge ind til om alt er, som det skal være.

Hvornår der kommer flere opkøb vides ikke. Men det er ingen hemmelighed, at vi meget gerne investerer i spændende og succesfulde virksomheder, hvis det skaber værdi for os og vores kunder.