En stabil markedsføringsplatform - fortsat!

d. 08.04.2020

Rasmus Kolby Østergaard, der til daglig er teamleder for Facebook-afdelingen, giver herunder et overblik over situationen. 

Hvad laver Facebook-teamet for kunderne?

Vores afdeling passer den normale drift, og hjælper selvfølgelig vores kunder med deres sociale medier og annoncering derpå, samt deres nyhedsbreve. Den største ændring er egentlig, at vi ikke sidder sammen og løser opgaverne, men med en række digitale redskaber til at strukturere arbejdsflows og kommunikere internt, fortsætter arbejdet som sædvanligt.

Hvad har ændret sig i SoMe-billedet i den seneste tid?

Vi kan tydeligt se på annonceringen, at priserne generelt er faldet. Annonceringen er blevet billigere, og både visninger og klik er gennemsnitligt blevet ca. 30% billigere. En årsag til dette er, tror jeg personligt, at flere bruger tid på de sociale medier lige nu, samtidig med at nogle rigtig store annoncører har slukket, eller i hvert fald skruet ned, for annonceringen. Det skaber bedre plads på annoncemarkedet til andre og mindre kunder – og er altså ikke et dårligt tidspunkt at skulle brede sit budskab ud på.

Derudover ser vi rigtig mange af vores kunder skifte over til enten online eller take-away-salgsmetoder. Det overrasker ikke, at de fysiske produkter og services på grund af isoleringspolitikken, overføres til onlinesalg og -services. Især for de pressede nichebrancher er det ofte ret spændende at finde et ekstra økonomisk ben at stå på. Med dette følger også en stor mængde ekstern kommunikation omkring de nye tiltag, og der er de sociale medier oplagte platforme. Vores afdeling har i hvert fald travlt med at formidle alle disse nye idéer – og heldigvis ser det generelt positivt ud!

Ser du nogen større konsekvenser på længere sigt inden for Facebook-annoncering?

Det er enormt svært at udtale sig om. De, der har været hurtige til at skifte over til en online markedsføringsstrategi, har ofte ikke nær så trange kår, som dem, der ikke har været hurtige nok. At have en god online salgsmulighed kan nemlig hjælpe virksomheden igennem svære tider, når det personlige salg ikke er muligt. Derfor er det virkelig fornuftigt at overveje, om man kan gøre sit produkt digitalt – og i så fald hvordan. Mange mindre virksomheder har meget at vinde ved at digitalisere sig og vil have svære kår, hvis de lader være. Ofte vil de mindre virksomheder også lettere kunne tilrette en digital rygrad for virksomheden, og på Facebook lukker den ”digitale butik” jo aldrig – men derudover er det svært at spå om fremtiden, især når vilkårene er som nu.

Hvis man nu skulle se muligheder i tumulten – hvilke kunne det så være?

Hvis ens virksomhed er gearet til det, og man har mulighed for at investere, er det et oplagt tidspunkt at afprøve sine produkter på nettet – og hvis det virker udenfor nettet, er der ingen grund til at tro, at det ikke ville virke online. Ellers er det en oplagt mulighed for at bruge tiden konstruktivt og få ”ryddet op” i udskudte projekter, der kan hjælpe på den lange bane. Det kunne fx være ved at opfordre loyale kunder til at anmelde på trustpilot, revidere den interne kommunikation og udarbejde planer for ny, ekstern kommunikation. Derudover oplever vi bl.a. at det går enormt godt på Facebook Lead Ads, hvor vi får en masse billige tilkendegivelser. Det handler altså om at forberede indsatsen og få nye tiltag klar, til når kedlerne engang kører på fuldt tryk igen.

Et andet råd, der både er godt nu og generelt, er selvfølgelig at tænke sig grundigt om og følge anbefalingerne fra ens specialister. Lige nu er der stor aktivitet på de sociale medier, og det vil sandsynligvis fortsætte. Så brug muligheden for at nå både eksisterende og potentielle kunder derinde. Hold frem for alt kommunikationen i gang – det vil også hjælpe brandet, efter krisetiden er overstået.

Hvordan koordinerer teamet internt?

Vi har statusmøder 3 gange om dagen, hvor vi får vendt vores opgaver og planer. Enkelte i gruppen har koordineringsopgaver, og vores faste roller er blevet rokeret, men selve udførslen af opgaver har ikke haltet efter endnu, hverken i tempo eller kvaliteten til trods for tidens begrænsninger. Vi har måttet dele opgaver og ansvarsområder ud på en ny måde, så arbejdspresset blev ligeligt fordelt, og vi kunne sikre at vores kunder bliver hørt og deres indhold bliver produceret. Det kommer også til at styrke afdelingen, efter den nuværende situation er overstået.

Hvordan kan man gøre en ekstra indsats på SoMe-fronten?

Det er et oplagt tidspunkt at kommunikere ekstra grundigt med kunderne, og øve sig i at håndtere onlinekommunikation. De onlinestrategier, der kunne give et nyt økonomisk ben at stå på, kan blive efterset og igangsat, og så er det oplagt at blive ajourført med ens eksisterende kunder.

Hvis man skulle have tid og overskud, er det også klogt at se længere frem - udvikle på nye kampagner og markedsføringsidéer, skabe sig et årshjul over kampagneforløb og måske brainstorme omkring nogle ekstra specielle marketingfremstød. Det kunne være tiltag, der efterfølgende kan give både ens fysiske og online butik et skub fremad. På Facebooksiden oplever vi ikke den stilstand, som mange virksomheder oplever for tiden, og det bevidner om, at det er en stabil markedsføringsplatform.

 

Læs med i næste uge, hvor vi giver en status fra en af vores øvrige afdelinger.