Business as usual - kort fortalt

Skrevet af Martin Lorenzen Marketingkonsulent, d. 25.03.2020

Læs med herunder, hvor Christian Busekist, der til daglig er teamleder for Google Ads-afdelingen, giver et overblik over situationen i netop denne afdeling.

Hvordan går arbejdet i Ads-afdelingen? 

I det store hele fortsætter Google-afdelingen med business as usual; vi tager godt imod nye kunder og optimerer arbejdet hos dem, vi i forvejen arbejder sammen med. I turbulente tider som denne er der naturligvis noget kritisk ad-hoc-arbejde, hvor justeringer skal foregå ret hurtigt, herunder ændring af budgetter, og tilpasning af kampagner hvor målgruppen skal ændres. Det gælder både for vores B2B- og B2C-kunder, hvor udviklingerne løbende ændrer deres markedsføringsvilkår. 

Hvordan har arbejdet inden for Google Ads ændret sig på det seneste? 

Nogle af vores kunders produkter og services kan desværre ikke fungere i den nuværende situation, og der er både vi og vores kunder heldigvis hurtige til at justere det hele på plads, så ændringerne bliver så små som mulige. Vi er faktisk kommet tættere på vores kunder, fordi vi har haft så megen dialog. Dertil har vi været nødt til at justere en stor mængde budgetter for vores samarbejdspartnere, som har måttet omstrukturere deres salgsproces. 

I det store hele er trafikken gennem Ads lige så stabil som før krisesituationen begyndte, men generelt er klikpriserne forholdsvis lave. På tværs af nærmest alle kunder er konverteringsraten også faldet, hvilket kunne tyde på, at kunderne stadig bruger tiden, men er lidt mindre købsparate – i hvert fald når købet skal afsluttes. Usikkerheden kan altså aflæses på konverteringerne, hvilket er ret specielt. 

Ser du nogen større konsekvenser på længere sigt? 

For nogle kunder har tidens tumult ændret deres virksomheds vilkår markant, og for andre gør den nærmest ingen forskel. Til begge disse slags kunder ville et godt råd være at tage én dag ad gangen, holde vågent øje med dataene og justere derefter. Derudover er der vist ikke nogen, der har en krystalkugle – men jeg, og resten af os i teamet, er gennemgående meget fortrøstningsfulde. Vi er godt undervejs, og det mener vores kunder heldigvis også. Selve arbejdsmængden er i hvert fald ikke mærkbart reduceret, så vi er bare glade for at kunne hjælpe – især når det, ligesom nu, strammer til for mange af vores kunder. 

Vi ser også flere og flere tænke kreativt i forhold til deres kundekommunikation, som ellers havde været mere fremmødebaseret. En af vores kunder, som arbejder med udlejning, har blandt andet fået hjælp til at arrangere praktiske fremvisninger via nettet – det er altså tiltag, som også kan bruges på længere sigt. På den måde kan en krisetid blive en oplagt lejlighed til at tænke kreativt og optimere produkter og løsninger både mht. salg og kommunikation. 

Det kræver dog, at man løbende er opmærksom på udviklinger, og i højere grad end før tør handle på gode delkonklusioner. Hvis dataene er tydelige, er det altså en god idé hurtigt at indrette sig derefter, så man som minimum kan bevare sine forretningsvilkår. Derudover er situationen selvfølgelig meget speciel, og ændrer sig fra dag til dag, men vil naturligvis normaliseres igen på længere sigt. Heldigvis er vores kunder generelt gode til at holde kontakte til vores konsulenter, som kan hjælpe med at være opmærksomme på data, og kan indrette budgetter og målgrupper derefter.  

Holder Google Ads-afdelingen produktiviteten under hjemmearbejdet 

Ja – det gør vi. Vores fokus på kommunikation er steget, samtidig med at alle vores normale opgaver løses, og de nytilkomne, der kræver hurtig behandling, hurtigt kan blive hjulpet. Hele teamet er heldigvis dygtige til at hjælpe hinanden og give en ekstra hånd der, hvor det har været nødvendigt. Derfor har vi hverken oplevet forsinkelser eller misforståelser, selv under al turbulensen. 

Hvordan koordineres arbejdet internt i Google Ads- teamet? 

Vi har 3 daglige møder, hvor vi fører løbende status på opgaver, og  ringer vi oftere til hinanden end ellers. Vi plejer at have hinanden lige ved hånden, og kan derfor hurtigt sparre i dagligdagen, og det har vi heldigvis været dygtige til at fortsætte med. Det er enormt vigtigt at få delt opgaver og informationer, når arbejdet skal overdrages til et mindre team og løses uden at gå på nogen kompromiser. 

Hvis man skulle bruge tiden fornuftigt ift. Google Ads, hvordan kunne man så det? 

Der er naturligvis en lang række opgaver, som for de fleste virksomheder vil blive skubbet i dagligdagen, når det er ”business as usual. At optimere sin hjemmeside og evt. webshop, skrive nye og bedre tekster og indrette købsrejsen bedre end før ville være oplagte ting at efterse, nu hvor de fleste virksomheder har lidt ekstra tid mellem hænderne. Det er også en fornuftig lejlighed til at udarbejde et årshjul, som kan danne overblik over de perioder på året, hvor markedsføringen skal justeres. Og så hold hovedet højt selvfølgelig. For de flestes vedkommende ser det ikke nær så sort ud, som man kunne forestille sig. 

 

Læs med i næste uge, hvor vi giver en status fra en af vores øvrige afdelinger.