Hold kommunikationen brandvarm. Og brug tiden fornuftigt.

d. 31.03.2020

Læs med herunder, hvor salgschef Lene Lundgren, giver dig et par gode råd med på vejen. Kort og godt bør du nemlig bruge tiden fornuftigt, mens du venter på at hverdagen atter bliver normal igen.

Hvordan går arbejdet i rådgivningsafdelingen? 

Under krisetiden oplever vi at tilføje mange punkter på rådgivernes to-do-lister, fordi vi har fat i næsten alle vores samarbejdspartnere, så vi kan rådgive dem i, hvordan de bedst kan navigere igennem udfordringerne. Især står mange af dem over for et oplysningsarbejde, hvor de skal kommunikere med deres egne kunder - og det ønsker de vores hjælp til. Vi prøver derfor at holde alle linjer åbne og fordele vores samarbejdspartnere på en anderledes måde, end vi hidtil har gjort. På den måde kan vi hurtigt hjælpe til, når behovet opstår. 

I det store billede har vi ikke markant ekstra travlt, men der er ekstra koordineringsarbejde mellem afdelingerne, så de digitale, interne kommunikationskanaler holdes brandvarme. Derudover er kontaktbehovet større,  vores arbejdsopgaver er blevet lidt anderledes end normalt. Vi fortsætter dog ufortrødent, og oplever heldigvis, at selvom kundemøder nu må foregå via skærme, er de stadig konstruktive og hyggelige. Under flere møder har vi endda hørt, at kun kaffen og kagen mangler, og at flere kunder ser frem til mere personlige møder, når krisen engang har lagt sig. 

Det betyder også, at mange af disse statusmøder drejer sig om ønsker om kritiske forretningsbehov, nye samarbejdshenvendelser og enkelte, der oplever økonomiske udfordringer. Vores opgave er her at udvise forståelse for udfordringer, være fleksible og samarbejde om at finde de bedst mulige løsninger.  

Hvordan har rådgivningsarbejdet ændret sig på det seneste? 

Fra starten har vi, i rådgivningsteamet, løbende opsøgt vores samarbejdspartnere, for at sikre at de rigtige opgaver bliver løst, og at vise at vi stadig står til rådighed. Det har desværre endnu ikke være muligt at få kontakt til alle, og vi må naturligvis prioritere dem, der selv opsøger vores hjælp – men vi forsøger at holde kontakten med alle kunder. 

Det bør måske nævnes, at vores opgaver ændrer sig, i takt med at vores samarbejdspartneres arbejde ændrer sig. Derfor må vi følge med, når produkterne skal omlægges eller ydelser ændres. Markedsføringen er kun effektiv, når den både følger med vores samarbejdspartneres ydelser og deres kunders behov - og begge ændrer sig hurtigt for tiden. 

I forhold til normalt, hvor vores rådgivere bruger større mængder tid på transport, er der megen tid at spare. Som midlertidig løsning virker denne struktur fremragende, og mulighederne for at afholde effektive onlinemøder vil sikkert også blive brugt og videreudviklet i fremtiden. 

Ser du nogen større konsekvenser på længere sigt?

Den igangværende krise får sandsynligvis konsekvenser for langt, langt de fleste brancher, på den ene eller anden måde. Jeg og mine kolleger er dog fortrøstningsfulde, og vi tror, at især de mere omstillingsparate virksomheder kommer styrkede ud på den anden side. Konsekvenserne på den korte bane vil måske være hårde, men på den længere bane er der altså god mulighed for at de fleste virksomheder vil komme styrkede ud på den anden side 

Vores egne erfaringer siger i øvrigt, en god strategi i turbulente tider er at prioritere kontakten med sine kunder. Især når krisetiden kradser, sætter vores samarbejdspartnere pris på, at vi aktivt opsøger dem, for at sikre deres forretnings vilkår. 

Hvis man skulle bruge tiden fornuftigt hvordan kunne man så det? 

Brug tiden på at tage de fornødne møder med din rådgiver så du er klar på at foretage de ændringer, der skal være klar, når krisen er drevet over. Desuden giver al den ekstra tid en oplagt mulighed for at få gennemgået en ad-hoc-hovedrengøring af virksomheden, så man skal ikke være bange for at tage andre kasketter på og løse mindre opgaver. Det kunne være at gennemgå ens forsikringer, lægge en opdateret markedsføringsplan, eller måske en faktisk hovedrengøring af kontor og lager. Det handler om at gøre sin virksomhed klar til en effektiv start, når det hele igen er normaliseret. Derudover er det en god idé at overveje ens virksomheds markedsføringsmuligheder, og hvordan man bedst kunne udnytte dem. De fleste ville have gavn af en overhaling på deres onlineplatforme, og har under normale omstændigheder svært ved at finde tid til sådanne opgaver. Jo stærkere man kan komme igennem perioder som denne, desto hurtigere vil det hele normaliseres igen – også selvom det er en hård periode. 

 

Læs med i næste uge, hvor vi giver en status fra en af vores øvrige afdelinger.