SEO: en langsigtet strategi, der sigter efter at møde kunderne, hvor de er

d. 15.04.2020

Læs med herunder, hvor Kasper Bak, som er afdelingsleder på vores kontor i København, fortæller om den nuværende situation.

Hvad laver SEO-teamet for kunderne? 

I SEO-teamet har vi som altid fokus på at øge søgemaskineplaceringerne for vores kunder. SEO er et af de områder, der går bedst fri for problemstillinger forbundet med nutidens krisesituation. Det skyldes, at SEO er en langsigtet, løbende og nødvendig strategi, der sjældent lader sig påvirke af verdenssituationen.

Det er derfor vigtigt, at arbejdet fortsætter som hidtil, og vores kunders hjemmesider kun står stærkere, når vi kommer ud på den anden side. 

Hvad har ændret sig i SEO-billedet i den seneste tid? 

Helt naturligt er der kommet rigtig mange søgninger omkring coronavirus. Der er stor søgeinteresse omkring alt fra symptomer og fremstilling af håndsprit til regeringens tiltag og varigheder af samme. 

For mange virksomheder har isolationspolitikken formentlig været endnu en øjenåbner for vigtigheden af en online tilstedeværelse, især fordi flere af vores kunder er afhængige af fysiske lokaler og fysisk kontakt med deres kunder. Flere af dem har set sig nødsaget til at omstille forretningen for at kunne være, hvor kunderne er nu – altså hjemme og online.  

Som et eksempel, er nogle terapeuter begyndt at tilbyde online-terapi, hvor de virtuelt kan opretholde deres forretning. I dette eksempel, er det vigtigt at sparre med sin SEO-specialist, så vi sammen kan udarbejde hjemmesiden og rammerne for en bedre online tilstedeværelse, og sikre, at produktet i det hele taget kan findes. Derudover er der, naturligt nok, sket en markant vækst i søgninger på ”Take-away” og søgninger, hvor ”Levering” indgår. Det bekræfter potentialet i af at digitalisere de dele af forretningen, man kan. Denne tendens er selvfølgelig et symptom på situationen, men kunne også sagtens fortsætte efterfølgende, og har under alle omstændigheder bevist, at en sådan struktur er mulig for en bredere palette af virksomheder, end man måske havde forestillet sig. Den oplagte fordel er desuden, at en digital butik kan tage imod ordrer hele døgnet - også når de fysiske døre må lukkes. 

(Billedet illustrerer den markante vækst i søgninger på ”Take-away”, samt søgninger hvor ”Levering” indgår)

Ser du nogen større konsekvenser på længere sigt inden for SEO? 

Jeg ser stort set kun fordele for SEO på længere sigt. Hvor andre markedsføringskanaler kan være afhængige af et annoncebudget, koster klikkene fra organisk trafik ikke noget, og SEO kan derfor bidrage positivt med trafik i perioder, hvor markedsføringsbudgettet for nogen indskrænkes. 

SEO er, og vil altid være, en langsigtet strategi, der sigter efter at møde kunderne, hvor de er – det ser jeg ikke ændre sig foreløbigt. Her er det måske også oplagt at nævne, at gode, organiske klik fra SEO leverer besøgende, der i forvejen søger specifikt efter netop det produkt, de klikker på. De er altså markant længere i beslutningsprocessen, end ved andre former for markedsføring, og derfor også tættere på selve købet.  

Hvordan koordineres arbejdet internt i SEO-teamet? 

På trods af at teamet sidder hjemmefra og arbejder, taler vi mere sammen end nogensinde før. Vi ringer sammen flere gange dagligt og vender løbende forskellige udfordringer – præcis som vi havde gjort, hvis vi sad sammen på kontoret. Den tætte dialog og sparring er afgørende for vores kunder og for at opretholde så normal en arbejdsgang, som situationen nu engang tillader.