Google Ads tekstannoncer har fået vokseværk... og er blevet klogere

Skrevet af Andreas Bjørn Troelsen, Google Ads konsulent, d. 17.08.2018

Google forøger antallet af anslag i Ads tekstannoncerne og introducerer samtidigt det nye intelligente annonceformat Responsive tekstannoncer.

Tilbage i 2016 kunne vi meddele, at Google udvidede sine tekstannoncer fra 95 anslag til hele 140 anslag. Sammen med overgangen til det nye Google Ads her i 2018, er det så igen blevet tid til en udvidelse af formatet, og man spørger næsten sig selv, om vi ikke snart løber tør for plads i browseren.

Sådan ser de nye udvidede tekstannoncer ud

De nye udvidede Google Ads tekstannoncer ligner de gamle annoncer til forveksling. De er bare større.

Ovenfor ses de tre Google Ads tekstannonceformater. Øverst Standard tekstannoncen (2000), AdWords, i midten den Udvidet tekstannonce (2016) og nederst den nye Ekstra udvidet tekstannonce (2018)

Annoncernes velkendte to overskrifter har nu fået selskab af en tredje overskrift, og som de to første overskrifter, rummer den nye overskrift også 30 anslag. Beskrivelseslinjen er overgået fra 80 anslag til 90 anslag, og for at det ikke skal være løgn, er der blevet tilføjet endnu en beskrivelseslinje – også på 90 anslag. Visnings URL’en er forblevet den samme størrelse på to gange 15 anslag. Som Googles Ads’ produktchef begejstret kunne konstatere, giver dette hele 270 anslag og alt i alt en forøgelse på over 90% i forhold til det tidligere format. Det er meget plads at boltre sig på.

Behold nøgleinformationen inden for de gamle rammer lidt endnu

Som det oftest er med Google Ads, så er der intet, der er mejslet i sten. Selvom du har brugt tid og energi på at udfylde hvert et kærkomment nyt felt i den nye annonce, kan du desværre ikke være sikker på, at den vil blive vist i alt sin pomp og pragt. Du kan godt risikere, at de nye Overskrift 3 og Beskrivelse 2 bliver helt udeladt fra visninger, afhængigt af hvilken enhed eller browser annoncen bliver vist på. Det kan derfor være en fin idé at inkludere nøgleinformation i de velkendte Overskrift 1 og 2 eller i Beskrivelse 1, indtil formatet bliver fuldt integreret på tværs af platforme.

Giver de større annoncer også større resultater?

Så til det punkt vi i virkeligheden er allermest interesserede i, nemlig; skaber det større format også bedre resultater?

Og svaret er... en anelse uklart.

Umiddelbart må den logiske slutning være, at mere tekst end konkurrenten, må give større blikfang, som må lede til bedre klikrater. Dejligt simpelt. Flere annoncører bakker da også op om dette synspunkt. De mener tilmed at have data, der peger på, at det nye format har potentiale til at forøge klikrater med op mod 15%. En bemærkelsesværdig forbedring må man sige.

Helt igennem rosenrødt er synet på det større annonceformat dog ikke. Skeptiske stemmer sætter imidlertid spørgsmålstegn ved effekten af den første udvidelse af tekstannoncerne som fandt sted tilbage i 2016, og de betragter derfor også de positive konsekvenser af de nye tillæg med en vis mistro. Alt i alt er den egentlige effekt ved udviklingen utrolig svær at måle, og vil uden tvivl svinge fra branche til branche såvel som i kraft af konteksten.

Men uanset om man har ja-hatten eller nej-hatten på, kommer man ikke uden om, at den udvidede annonceplads gør det lettere at få nedskrevet og nuanceret sine budskaber. Tilbage er der kun at teste på egen konto, om nu også flere anslag giver flere klik.

Responsive Tekstannoncer

Som teaset for i indlæggets indledning, så er tekstannoncerne ikke bare blevet større, de har også fået en ny intelligent fætter. Den nye landvinding har fået betegnelsen Responsive tekstannoncer (også forkortet RSA – Responsive Search Ads). Og som stort set alt andet Google introducerer inden for online markedsføring for tiden, så er nøgleordet bag, maskinlæring.

Fidusen ved Responsive tekstannoncer er, at man som annoncør skriver en lang række forskellige annonceoverskifter og beskrivelsestekster, som man tilknytter en ganske almindelig annoncegruppe med tilhørende søgeord. Sådan som vi kender det fra ”normal” søgeordsannoncering. Ud fra disse overskrifter og beskrivelser sammensætter og tester Google forskellige tekstannoncer, som tilrettelægges den enkelte bruger og den pågældende søgning samt kampagnens overordnede markedsføringsmål. Det er muligt at tilføje op til 15 forskellige overskrifter og op til 4 forskellige beskrivelsestekster. Med lidt hurtig lommeregning giver dette over 30.000 kombinationsmuligheder.

Gud ske tak og lov for maskinlæring.

Hav søgeordene i centrum og skab orden i kaos med fastlåste positioner

Google anbefaler, at man inkluderer mindst ét af sine søgeord i hver overskrift, samt at man sørger for at veksle vidt og bredt imellem budskaber, call to actions og brug af anslag. Hvis man frygter en håbløs gryderet af usammenhængende bavl, så har Google tilmed en funktion, der gør det muligt at fastlåse overskrifter eller beskrivelser til bestemte positioner. Med andre ord, så lader der til at være tænkt på det hele.

De nye ”intelligente” RSA, markerer endnu et skridt over imod Googles klare drøm om at automatisere online markedsføring. Det har efterhånden længe ligget Google på sinde at vænne annoncører væk fra den manuelle splittesting af annoncer og over i hænderne på Googles algoritmer. Med den Responsive tekstannonce lader Google omsider til at have fundet et leje imellem den klassiske tekstannonce og den til tider uregerlige DSA, der gør det mere fristende end nogensinde før at invitere Google med op på forsædet.

Er du interesseret i at prøve kræfter med de nye annonceformater, så tag kontakt til en af vores Google Ads konsulenter eller ring til Søgemedier A/S på tlf: 70 23 10 23.