En Black Friday, der slog alle rekorder

B&O butikkerne i Hellerup og Rødovre, der også driver webshoppen bocph.dk var lidt i tvivl om, hvor meget krudt der skulle bruges på Black Friday 2019. I sidste øjeblik valgte de at gå all in – og det er de glade for. Det blev nemlig den hidtil største salgsdag.

Samarbejdet omkring Google Ads startede kort før Black Friday 2018. Vi nåede lige akkurat at få alt op at stå til begivenheden, der sikrede et yderst tilfredsstillende resultat. Et resultat, som Stig Olsen, der er butiksbestyrer, ikke mente kunne toppes i år. Men det lykkes ikke bare at toppe den omsætning, der kom fra Google Ads til Black Friday-weekenden 2018 – nej, den blev fordoblet til Black Friday 2019.

Strategien for Black Friday 2019 var klar: større budget end året før og et bredere fokus. Hovedfokus var på de mindre pristunge produkter, som folk aktivt køber online, mens det sekundære fokus var på de klassiske og større B&O-produkter, samt på generiske søgninger efter B&O-brandet. Målet var altså både at sikre et stort onlinesalg og skaffe ”fodtrafik” til butikkerne, hvilket så forhåbentligt kunne sikre salget af de lidt større produkter. Strategien lykkedes i den grad – og omsætningen i Black Friday-weekenden 2019 online svarer til, hvad der normalt omsættes online på et helt år.

Stig Olsen, Store Manager

B&O Hellerup og Rødovre

Vi var så småt startet med at lave Google Ads selv, da vi mødte Søgemedier. Vi følte dog ikke, at vi kunne få overblikket over systemet, eller at vi havde kompetencerne til at få det fulde ud af det. Da Søgemedier tog over, skete der virkelig noget. Vi fik kørt Google Shopping på, hvilket var uundværligt ift. vores konkurrenter. Og så var vores Google Ads specialist Peter Geil enormt proaktiv i forhold til at se forbedringsmuligheder på vores webshop, som kunne gavne annoncerne og vores online salg i det hele taget.

Da Peter, i rigtig god tid, spurgte ind til strategien for Black Friday 2019, var vi ikke afklarede endnu. Det endte derfor med, at tilbuddene kom på plads i sidste øjeblik. Heldigvis håndterede Peter det helt uden problemer, og vi blev klar til tiden. Jeg er så glad for, at vi besluttede at gøre noget ud af Black Friday. For med Peters indsats, både op til og i løbet af hele Black Friday, opnåede vi et resultat, som vi er ekstremt tilfredse med. Vi fik både stor omsætning online og mange mennesker i de fysiske butikker. Black Friday 2019 blev meget bedre end forventet – og det er helt klart Peters og Søgemediers fortjeneste, det er jeg fuldt overbevist om.

Resultater for Black Friday 2019 vs. 2018

stigning i omsætning fra Google Ads på dagen

stigning i omsætning fra Google Ads over hele weekenden

stigning i antal transaktioner fra Google Ads over hele weekenden

Peter Geil Larsen

Google Ads konsulent

For B&O Hellerup havde jeg med Google Ads fokus på at skabe maksimal synlighed og trafik på Black Friday og derigennem en væsentlig højere omsætning genereret fra Google Ads, sammenlignet med Black Friday sidste år. Vi havde et skarpt mål om, at overall ROAS (Return On Ad Spend) ikke måtte falde under et vist niveau, ligesom et andet mål gik på synligheden af annoncerne. Op til dagen brugte jeg aktivt data fra Black Friday 2018 til at optimere alting og sikre, at vi var klar og havde det bedst mulige setup.

I løbet af selve Black Friday 2019 sad jeg kontinuerligt hele dagen, og faktisk også om aftenen, og kiggede på de indkommende tal og justerede på forskellige indstillinger undervejs, så Stig og butikkerne havde de bedste forudsætninger for at komme godt i mål. Resultaterne var langt bedre end forventet, og det var fedt at være en del af.

Skal vi hjælpe dig og din virksomhed?

Bliv kontaktet